Har inte riktigt kommit igång med bloggandet. En anledning är att jag inte riktigt kunde bestämma mig för om jag skulle skriva på svenska eller engelska. I väntan på beslut om detta så skriver jag nu på svenska, kanske blir det blandat på både engelska och svenska.

Idag är det exakt tre veckor sedan jag anlände här i Little Rock, Arkanskas. Det känns som att det är längre sedan för jag känner mig redan hemma här. Kanske är det för att jag har varit här så många gånger tidigare att det kändes helt naturligt från den första dagen jag kom hit. När jag kom hit på semester i december 2003 så hade jag möjlighet att stanna en hel månad. Det känns lite märkligt att jag den gången faktiskt var här längre än vad jag hittills har varit här nu när jag har emigrerat.

Jag har fortfarande inte fått mitt gröna kort eller “social security number” och utan dessa är det mesta svårt att få gjort här såsom att söka jobb eller att ta körkort. Det nya sättet som “Department of Homeland security” utfärdar visum på har bara ställt till problem. Nu när Visumet är en hel sida i passet, inte endast en stämpel som tidigare så innehåller det ett “expiration date” som i mitt fall säger “April 2nd”. Om man läser tydligare så står det även att detta visum gäller som “grönt kort” i upp till ett år efter det att immigrationsmyndigeterna har stämplat det vid ankomsten, vilket de i mitt fall gjorde den första mars och följdaktligen så gäller detta till den första mars nästa år. Detta är svårt för vissa att förstå exempelvis “Arkansas state police” som först vägrade mig att genomföra teoriprovet för körkort eftersom “mitt visum var på väg att upphöra att gälla”. Det var inte förrän min fru påpekade att vi hade varit gifta i över två år som de gick med på att låta mig genomföra testet, dock efter det att vi hade åkt hem för att hämta vårt “marriage certificate” i original. (Karen hade en kopia i handväskan men se den ville den lilla poliskvinnan med all makten inte acceptera.) Nu vill vi genomföra körtestet innan den andra april så att de inte åberopar visumets giltighetstid igen. Tyvärr så innebär det att jag måste göra det den veckan som det är “springbreak” här och då kommer förmodligen en massa skolungdomar att vara där för att göra sitt test.

Annars så är det lite konstigt att komma från snö och kyla i Sverige direkt in i ett klimat som liknar svensk sommar. Kanske lite varmare än svensk sommar till och med. Det skulle gärna få vara runt 20 grader en ganska lång tid för då mår jag som bäst. Det är dock 25-26 grader ute nu och temperaturen i natt gick aldrig under 18 grader.

Så detta var mitt första riktiga inlägg i bloggen. Skall försöka göra detta till en återkommande vana bara för att jag tycker det är roligt att skriva.

