Jag har alltid gillat påsken. Den har alltid inneburit minst fyra dagars garanterad ledighet, oftast fem på arbetsplatser där man tillämpar kortdag på skärtorsdagen och flextid vilket för min del nästan alltid inneburit en hel dag ledigt och därmed hela fem dagars ledighet på varandra.

Här i USA är inte Långfredagen och Annandagen någon helgdag utan alla jobbar som vanligt. För min egen del gör det kanske inte så stor skillnad ännu eftersom jag inte börjat jobba men den där riktiga påskkänslan som jag har haft i Sverige infinner sig inte riktigt när alla runt omkring jobbar som vanligt. Jag saknar också svensk påskmat och själva påskstämningen.

Vi gick i kyrkan ikväll, det var första gången som jag gjort det på en Långfredag om mitt minne är korrekt. På Söndag skall vi hålla Påskbrunch för Karens familj så vi måste gå upp tidigt då för att börja laga maten. Men det blir ingen traditionell svensk påskmat utan Quiche Lorraine enligt mitt eget recept. Karen älskar det och vill att hennes familj skall prova mitt sätt att laga detta. Känner nästan lite press nu att det skall bli bra trots att jag endast misslyckats med matlagning ett par gånger på de 30 år som jag ägnat mig åt denna hobby.

Jag antar att det är just vid traditionsenliga helger och högtider som man kommer att sakna Sverige mest. Idag är nog första gången som jag på allvar verkligen har haft lite hemlängtan.

