Karen och jag hade bjudit in Karens familj till Påskdags brunch. Karen älskar min Quiche Lorraine (som jag idag upptäckte egentligen är en Quiche Alsace) och ville att jag skulle laga detta till Karens familj. Karens moster Hannah hade gett mig nya pajformar (och andra köksredskap) som en Välkommen gåva. Problemet var att de pajformar som Hannah köpt var “mycket” större än de jag använt hemma men jag var osäker på hur mycket större de var. Jag uppskattade dem till minst dubbelt så stora så jag var tvungen att fyrdubbla mitt recept vilket bl.a innebar 10 gular lökar, 2 kg bacon, nästan 1 kg riven ost mm. Eftersom jag dessutom måste använda köksredskap som mäter i amerikanska mått och inte meter/liter blev det väldigt svårt att uppskatta hur mycket som jag måste använda för pajerna men det blev ändå lyckat. Jag gick upp klockan 8.00 för att börja laga maten och var inte klar förrän svärmor Rita kom 12:15. Alla verkade dock ärligt gilla maten så jag kände mig lättad och glad över att de gick vägen. Så många gånger som jag har lagat mat så har jag nog aldrig tidigare känt mig pressad över resultatet. Av alla tusentals gånger som jag lagat mat så tror jag att jag misslyckats kanske två gånger och jag ville inte att idag skulle vara en av dessa. Mission completed, alla var tvärmätta och glada.

