Nyss hemkommen från Robinson Auditorium i downtown Little Rock där vi såg musikalen “The Producers” eller som de flesta svenskar känner till den “Det våras för Hitler”. Detta var den tredje versionen av musikalen som jag sett, fjärde om jag räknar in de episoder av “Curb Your Enthusiasm” där självaste Mel Brooks skall sätta upp musikalen som skall misslyckas och han tar Larry David från Seinfeld till hjälp i rollen som Max Byalistok.

När den första filmen kom 1968 så blev den ingen vidare succé med undantag av Sverige. I Sverige blev filmen som de flesta vet namngivande för en lång rad av filmer som Mel Brooks gjorde därefter, alltid med “Det våras….” i början av filmtiteln. Egentligen så är storyn inte speciellt komplicerad och föga trovärdig men den är otroligt charmig och alla de artister som uppträdde ikväll i Robinson Auditorium gjorde en fantastisk sång och dansinsats.

Mindre kul är att den förkylning som jag misstänkte var på väg att bryta ut verkligen gjorde det ikväll och nu sitter jag här med feber kl 2:10 mitt i natten och skriver för att jag vaknade upp och inte kan somna om.

