Jag har inte haft några större problem hittills med värmen här i Arkansas men sedan slutet på Juli och nu i början på Augusti så är dagstemperaturen närmare 40 grader Celcius än 35 grader och de extra 5 graderna känns VÄLDIGT mycket.

Sedan i Mars så har temperaturen varit runt 30 grader med undantag för April då temperaturen sjönk ned till så låga nivåer som 10 grader. Jag verkar ha en rätt så bra acceptans för höga temperaturer jämfört med människor i min omgivning men nu när det aldrig går under 37 grader i åtskilliga dagar så blir det faktiskt lite tungt.

Jag har ansett det varit mer än uthärdligt eftersom vi alltid har denna underbara luftkonditionering inomhus men nu de senaste dagarna när temperaturen varit närmare 40 grader utomhus och inte sjunker under 30 nattetid, så verkar det som att vår luftkonditionering inte orkar med även om den går dygnet runt. Vi har mestadels 20 grader inomhus men nu ikväll så kommer vi inte under 24 grader och det gör en väldigt skillnad.

Är man van vid luftkonditionering så blir man lätt bortskämd och jag har redan mer eller mindre glömt alla svettiga nätter i Sverige med 30 grader i sovrummet i Juli.

Det är ändå märkligt hur liten skillnad i temperatur det behövs för oss människor för att kännas bekvämt och skönt till att vid 2-3 grader högre bli outhärdligt varmt eller vid 2-3 grader lägre kännas väldigt kallt.

Tänk vad skönt det skulle vara att leva i ett klimat som alltid är 22 grader varmt. Var ligger det landet?

