Amerikanerna (inlusive mig) är väldigt bekymrade över hur snabbt priset på bensin har gått upp den sista tiden, eller ‘gas’ som de kallar bensin. I vissa sällskap kan jag dryfta mig till att skämtsamt säga; “Ja, tänka sig att priset snart är uppe i hälften av vad man betalar i Europa”, men oftast tiger jag och håller med för även om priset är BILLIGT jämfört med Sverige och övriga Europa så är situationen en annan här. Det är inte lika lätt att välja alternativ transport till bilen. Gå eller cykla är inte att tänka på, det är omöjligt av skäl som jag tidigare har berättat om på den här bloggen. Kollektivtrafik eller ‘public transportation’ som man säger här är inte utvecklat i en delstat som Arkansas, inte ens i en storstad som Little Rock. Dessutom så är löner lägre här jämfört med Sverige och många av de lägst betalda får aldrig någon levnadskostnads utveckling på sin lön så under dessa förhållanden är det nog bäst att inte skämta med amerikanen för mycket om att de betalar mindre än hälften för bensin jämfört med Europa. Sedan jag flyttade hit för endast 14 månader sedan så har priset gått upp med $1.50 per gallon och vi betalar nu nästan $4 per gallon. Jag har hört att nya stora bilar knappt går att sälja längre här och människor som inte längre har råd att köra sina vans, trucks, SUV:s etc, inte heller kan byta in dessa eftersom det inte finns någon marknad för dem längre.

