På fredagskvällen beslutade vi oss för att ta Molly och Fritz med oss till Maumelle park eftersom de inte har haft så mycket utomhusliv den här veckan förutom när vi tar dem ut runt huset. Det var varmt idag men låg luftfuktighet så vi tänkte att det skulle vara skönt med en kvällspromenad. När vi kom till parken så kändes det dock rätt så kvalmigt i luften så Karen stannade vid bilen med Molly medan jag tog Fritz på en snabb promenad runt alla ‘campers’ i parken. På vägen hem föreslog jag att vi skulle köra ner till Two Rivers park eftersom det var ett tag sedan vi var där. Karen tycker inte om att promenera där längre eftersom varje gång när vi har varit där så har vi sett ormar. Arkansas har 6 dödligt giftiga ormar och hundratals ormar av mindre giftighet eller helt ofarliga men 6 st dödligt giftiga ormar är trots allt tillräckligt för att man skall tänka sig för. Jag låter inte det påverka mitt beslut att vara ute i naturen nämnvärt men Karen är mer orolig för detta. Med skallerorm, cottonmouth och copperhead som 3 av de dödliga ormarna så finns det STOR anledning att vara försiktig och det är inte en unik händelse som i Sverige, att man ser orm när man rör sig ute i naturen.

Vi har tagit hundarna till promenader vid Two Rivers flera gånger men senast vi gjorde detta förra året såg vi 3 stycken ormar som vi inte kunde identifiera men som vi trodde var Cottonmouths. Efter detta har Karen håliit sig ifrån Two Rivers och jag tar inte gärna hundarna med dit heller. Nu när vi körde i bilen ikväll till parken såg vi en grå/svart-orm på vägen som hade huvudet uppe i vad som skulle kunna vara attack-position. Jag vevade ner rutan och tittade på ormen som hade trekantigt format huvud vilket är ett av tecknen på en av de 6 dödliga ormarna. Den hade käften vidöppen vilket såg ganska skrämmande ut. Kanske var det en Cottonmouth, kanske en Copperhead. Karen sa att hon ALDRIG mer skulle komma ner till Two Rivers park och den känslan förstärktes säkert när vi körde tillbaks igen och såg två till liknande ormar på vägen. Om det på denna korta stund finns tre stycken ormar på vägen så finns det förstås än mer i gräset runt omkring.

Jag tror nog själv att jag kommer att undvika Two Rivers park, det verkar som att vi ser ormar där precis varenda gång som vi är där. Tyvärr för det är en trevlig park precis vid floden, men det är väl därför som ormarna gillar den också. Sedan jag flyttade hit så har jag säkert sett 100 gånger så många ormar som jag någonsin såg under hela mitt långa liv i Sverige. Men så finns det ju också endast 3 ormsorter i Sverige och här i ‘The Natural’ state, hundratals sorter.

