Karen gick upp kl 4:00 i morse för att köra Cathy till flygplatsen. Jag vaknade och kunde inte somna om förrän Karen kom tillbaks en timma senare. Jag somnar vanligvis väldigt fort jämfört med Karen men om jag vaknar upp så har jag svårt att somna om. Karen å andra sidan har svårare för att somna när hon lägger sig på kvällen men när hon har sovit en stund så har hon aldrig några problem att somna om.

Vi sov därför rätt länge idag och när vi vaknade tittade vi på fortsättningen av ‘Color of freedom’ som vi påbörjade igår kväll men som vi stoppade mitt i för att det var så sent. Det var en berättelse om Nelson Mandelas fängelsetid och den fängelsevakt som hade mest kontakt med Mandela och som med tiden insåg det vanvettiga i apartheitsystemet. Den var mycket bra och jag önskar att vi kunde hitta fler ‘politiska’ filmer av den sorten här i USA. Vi såg en tysk film förra veckan som hette ‘Other peoples lives’ som handlade om en annan vanvettig politisk situation, DDR och Stasi. Det är dock inte så vanligt med denna typ av filmer i USA, speciellt inte den senare eftersom den var på främmande språk och amerikanerna är bortskämda med att inte behöva läsa textremsor.

Vi åt på Outback på e.m men vi blir mer och mer övertygade om att för den typen av mat finns det ingen som slår Texas Roadhouse. När jag åt ‘Ribs’ första gången på Texas Roadhouse så ställde jag frågan: ‘Varför har jag undvikit revbensspjäll i hela mitt liv’. Jag beställde alltid ‘ribs’ på Texas Roadhouse därefter och de har alltid varit fantastiskt bra. Jag blev därefter modig och provade ‘ribs’ på Chilis, Shorty Smalls, Lonestar m.fl och ikväll på Outback och mitt konstaterande är att ‘ribs’ är i allmänhet hur äckligt som helst förutom på Texas Roadhouse. Där är det som en helt annan rätt jämfört med nyss nämnda restauranger. Det är massor av kött på revbensspjällen, de är tillagade lång tid så allt äckligt fett har runnit av och det är nästan som att äta en stek fast mycket mörare. På de andra ställena är det helt annorlunda, torra eller fulla av fett samt en läskig nästan fiskaktig smak på ‘ribsen’. Lovade mig själv nu att sluta prova ‘ribs’ på andra restauranger, det kommer aldrig att smaka lika bra som på Texas Roadhouse.

