Det kanske känns konstigt för en svensk i Sverige att läsa att jag förbereder för midsommar för där så är ju redan den stora firardagen över och just nu vaknar ett antal svenskar med torra strupar och munnar och med bankande huvudvärk för på midsommar är det ju tillåtet att dricka lite för mycket.

Själv så jobbade jag som vanligt idag Fredag. Till råga på allt fick jag reda på att jag behöver jobba även på Söndag. Inte de bästa nyheterna när man är stressad som aldrig förr för att lyckas arrangera något som liknar midsommar i Sverige.

Jag åkte efter jobbet till Sams club och handlade riktig inlagd sill som Niclas tipsat mig om. Jag tog ett smakprov när jag kom hem och det smakade faktiskt som svensk inlagd sill. Köpte även Jarlsberg ost, ett paket med små Quice pajer, färdiga snittar (jag har rätt att fuska lite) och potatis.

Åkte sedan till Fresh market för att se vad de hade att erbjuda. Köpte färsk basilika och färsk fänkål för att krydda mitt eget midsommar brännvin. Sände för länge sedan ut ett nödrop till Sverige att hjälpa mig att få tag på svenska brännvinskryddor, speciellt pors som jag älskar. Nödropet förblev dock ohört och jag tog vad jag haver, fänkål och basilika. Luktade och smakade på det och det påminde lite om Nyköpings faktiskt. På Fresh market hittade jag även till min stora förvåning en pytteliten burk med matjessill för $5. I Sverige kostar en 10 gånger så stor burk några kronor men vad gör man inte. Lite trist dock att den var tillverkad i FINLAND !!!??? Men å andra sidan så hade jag aldrig räknat med att hitta matjessill så jag var glad. Den lilla burken räcker till Niclas och mig, fruarna har redan deklarerat att de inte äter sill.

Skall också göra gubbröra imorgon men efter ett annorlunda recept än förra året. Denna har kokt potatis också. Fick inte tag på gräslök, måste substituera med antingen röd eller gul lök. Köpte även ‘green onions’ vilket är vanligt här i USA. De ser ut som pyttesmå purjolökar. Tänkte att den kanske, kanske kan ersätta gräslöken.

Måste dock erkänna att jag kände ett litet sting av hemlängtan idag då det är Midsommarafton i Sverige. Det är när det är som bäst något som är nästan magiskt. Att få fira midsommar i Sverige när sommaren är i sin linda och dagen är varm och natten sval, tillsammans med familj eller goda vänner är väldigt speciellt.

Det skall bli kul att få fira i USA imorgon, för första gången med en annan svensk.

