Nu så har de flesta svenskar redan gått på semester eller de väntar några dagar på att gå på sin vanliga semester som upptar mesta delen av Juli. Själv så jobbar jag som vanligt resten av detta året. Om vi skall kunna åka till Sverige för åtminstone 2 veckor så måste jag spara ihop mina semesterdagar detta år för att ta ut dem nästa vår.

I mitt nuvarande perspektiv så verkar det nästan osannolikt med svensk semester i 5-6 veckor. Jag kommer aldrig att komma upp i det hur länge jag än jobbar i detta land. Trots det så har jag här bättre semester villkor än de flesta amerikaner. Jag tjänar in 1 dags semester per månad vilket innebär att jag kan ta 12 dagars semester per år. Många amerikaner får endast 10 dagars semester per år. Det privata företag som erbjöd mig ett jobb samtidigt som jag fick jobberbjudandet från min nuvarande statliga myndighet, gav endast anställda 10 dagars semester per år och de kunde inte sparas. “Use it or loose it’ som de uttryckte det. På det företaget skulle jag få min första utökning av semester efter 10 år till 15 dagar per år och efter 20 år 20 dagar per år. Med min nuvarande anställning för delstaten så hade jag redan från början 12 dagars semester och efter 3 år utökas det till 15 dagars semester. Inom mindre än 10 år så har jag 20 dagars semester per år vilket gör att i jämförelse med det privata företaget så lönar det sig att jobba för delstaten, i alla fall när det gäller semester. Därtill tillkommer de 12 helgdagar man får som delstats anställd jämfört med 6-7 i ett privat företag.

Det är förstås jämfört med Sverige en ynklig semester men efter ett tag här så anpassar man sig och lär sig att uppskatta ledighet från jobbet mer. Det är precis som med allting annat i livet, det man har litet av uppskattar man mer. Jag har sällan ledigt så länge från jobbet att ledighet-slut-ångesten hinner infinna sig. Tre dagar max blir det då och då, så då rullar livet på utan att man behöver ifrågasätta varför man jobbar ‘så mycket’, som jag ofta gjorde i Sverige. Här jobbar man för det finns ingen annan utväg om man skall kunna leva drägligt.

Svenskar är ett oerhört bortskämt folk.

