Det har varit mycket varmt de senaste dagarna. Speciellt igår då vi hade 39 grader varmt och 100% luftfuktighet. Ibland hör man folk i Sverige säga att det är varmt som i en bastu utomhus på sommaren men då är det inte riktigt relevant jämfört med hur det blir här ibland i Juli och Augusti. Igår var det faktiskt varmt som i en bastu här. Visserligen kanske inte en finnbastu men en dåligt eldad svensk sådan åtminstone.

När det är så varmt som igår gäller endast att ta skydd inomhus så mycket som möjligt och minska tiden utomhus så mycket det går. Såg igår på nyheterna hur 3 brandmän i LR fick föras till sjukhus efter att ha försökt släcka ett hus som brann nere vid Baseline Rd. Kan det bli varmare än i en sådan situation?

I lördags hälsade vi på Niclas och Jaynie. Han mor och bror från Småland var på besök. Det var trevligt att prata svenska men samtidigt får jag lite dåligt samvete när Karen och Jaynie är där och byter ganska snabbt tillbaks till engelska när jag ser deras oförstående ansikten.

Jag har nu läst igenom de första kapitlen i den ena av mina gitarrböcker och nu kommit så långt att jag provat två ackord; C och G7. Tyvärr så värker mina fingertoppar så mycket att jag får sluta redan efter några minuter. Det kommer att ta ett tag att bygga upp skinnet på fingertopparna så att jag kan träna längre än vad jag kan idag. Tänka sig att Kjell hade rätt när han sa att det är enklare med en nylonsträngad gitarr. Jag betvivlade aldrig det men tyvärr så gillade jag inte ljudet från en nylonsträngad gitarr så jag är rädd för att även om det hade varit lättare att lära sig spela på en sådan så hade nog motivationen varit lägre i längden eftersom det inte framkallade det klara ljud som jag gillar hos gitarren. Det känns fantastiskt kul när man kan ta ett rent ackord utan att de klumpiga fingrarna pressar eller nuddar fel strängar. Detta kommer att ta tid men jag har inte bråttom.

