Vi tog det ganska lugnt idag och stannade hemma mest hela dagen. Jag åkte till Krogers för att göra veckohandlingen och sedan gjorde jag en sommar sallad som jag ofta gjorde i Sverige. Skall man laga mat som man var van vid i Sverige här så är det ofta lite problematiskt. Affärerna i detta land har ett överflöd av olika sorters mat av den typen som säljs ofta här. Skall man ha något som inte säljs speciellt ofta eller är ‘exotiskt’ i amerikanens ögon så får man leta och om man hittar det så är det oftast i en jätteliten förpackning som kostar väldigt mycket. Min sommarsallad var dock ganska enkel och det enda som jag fick leta lite efter var syltlöken. Tyvärr så hittade jag ingen färsksaltad Västerås-gurka men jag hade inte förväntat mig det heller. Kanske var det därför som salladen inte smakade riktigt lika gott som i Sverige men den var ok och tom Karen åt den även om hon är väldigt kräsen, speciellt med grönsaker. Det här är en enkel sallad som man svänger ihop på ca 30 minuter. Jag använder, potatissallad, burkskinka, färsksaltad Västerås-gurka om man hittar det, annars vanlig färsk gurka. Grön, röd och gul paprika, röd lök, tomater, syltlök och en amerikansk variant jag inte adderade i Sverige, ‘green onions’. De är små, små purjolökar som smakar nästan likadant fast något mildare. Massor med grovmalen svartpeppar och sedan är det endast att servera.

I fredags såg vi Stepbrothers, den nya filmen med Will Farrell. Den var lite rolig men inte alls så rolig som vi hade förväntat oss. Vi såg den i det nya biohuset som de byggt i Chenal. Den är närmare än Rave Motion pictures ute vid Col Glenn road men trots det så funderar vi på att gå tillbaks till Rave eftersom deras biosalonger är mycket större. De senaste två gångerna i Chenal så har det varit knökfullt, visserligen var det förra veckan premiär på Mama mia och denna vecka på Stepbrothers men salongerna i Chenal är så mycket mindre än de i Rave Motion picktures.

Jag har fått lite rapporter från Sverige om att det änligen har blivit varmt. Min syster meddelade att det var 30 grader varmt så att de inte kunde vara utomhus. Det är lite lustigt att höra detta eftersom vi konstant har en temperatur som inte understiger 35 grader dagtid i Juli/Augusti. Just nu klockan 10 på kvällen så är den 29,3 grader utomhus. Luftfuktigheten här är dock alltid MYCKET högre än Sverige så när det är 35 grader här så känns det som 45 grader. Hittills så har inte temperaturen kommit över 40 grader vilket den gjorde i Juli förra året. Det varmaste hittills har varit 39 grader denna sommar. Förra året vare det varmare än vad jag någonsin upplevt tidigare. Vissa dagar visade termometern över 43 grader och det utan att addera luftfuktighet. Då kändes det säkert som 55 grader.

Om min ansökan går igenom så är imorgon den sista gången på ett tag som jag jobbar måndagar. I stället så kommer jag att jobba 10 timmar per dag Tisdag till Fredag.

