Tiden lunkar på utan speciellt mycket ledighet. Jag skulle ju jobba 4 dagar a 10 timmar och vara ledig 3 dagar i sträck men hittills så har det inte blivit så mycket mer av det än en enda vecka. Andra veckan efter det nya arbetsschemat trädde i kraft så var jag sjuk en onsdag och det gjorde att jag kunde kvitta min lediga dag på fredag mot onsdagen vilket i och för sig var väldigt bra. Förra veckan så blev jag sent informerad om att jag var anmäld till diverse utbildningar som gjorde att jag inte kunde jobba 4-3. När nu denna veckan kommer skall jag dock försöka vara ledig på fredag.

Jag följde med Karen igår då hon skulle till hårfrisörskan. Jag tänkte att jag kunde äta frukost någonstans i Hillcrest medan jag väntade på henne. Gick till ett café som jag tidigare besökt som verkar vara populärt bland personer med laptops eftersom de erbjuder fritt trådlöst internet. Jag är lite faschinerad av detta fenomen att människor släpar med sig sina laptops för att sitta på ett café och surfa. Visst om jag hade haft min laptop med mig så hade jag nog blivit kvar på caféet hela tiden (2 långa timmar) som Karen tillbringade hos hårfrisörskan, men det skulle ha varit ett undantag för min del. Svårare har jag att förstå människor som säger, låt oss gå till caféet och surfa på våra laptops. Inget fel med det men jag förstår inte riktigt varför.

Jag tror att människor som går till en pub, restaurang, café etc, skäms för att sitta overksamma vid sitt bord enbart smuttandes på en kopp kaffe eller en öl. Man måste se upptagen ut annars så kanske folk börjar undra vad det är för fel med en. Jag har iaktagit detta speciellt vid de tillfällen som jag själv har ätit frukost på hotell. Jag sitter utan tidning eller dator och bara njuter av min frukost medan omgivningen gömmer sig bakom tidningar. Jag tror aldrig att jag sett någon som gör som jag, äter frukost utan tidning att gömma sig bakom. En gång när jag bodde en vecka i Stockholm gick jag själv till en pub på kvällen och drack öl. Jag satt vid ett bord, inte vid bardisken och var overksam. Servitrisen frågade efter ett tag om jag väntade på någon vilket jag inte gjorde. Efter ytterligare ett tag tyckte hon uppenbarligen så synd om mig att hon gav mig en tidning. Jag tyckte det var lite roligt. Man skall helst se upptagen ut annars så blir omgivningen nervös.

