En sak som irriterar mig är att svenska företag som säljer CD, DVD och böcker vägrar att skicka dessa utomlands. Detta är ju fullständigt absurt. Om man bor i USA som jag finns det en mängd olika böcker på svenska eller svenska DVD:er eller CD-skivor som jag inte kan köpa ens om jag är villig att betala fraktkostnaden för dessa. Jag har väldigt svårt att förstå detta ställningstagande hos dessa företag som enbart säljer via internet och skickar sina produkter via post till sina kunder. Jag trodde faktiskt aldrig att det skulle vara så svårt att kunna beställa varor från Sverige. Om man läser på dessa internetföretags websidor så deklarerar de att de inte skickar utanför Sverige för att ‘det blir för dyrt’. Men om kunden är villig att betala för denna extra kostnad så förstår jag inte detta ställningstagande.

Nu kanske man tycker att jag borde kunna beställa till ‘någon’ i Sverige som vidarebefordrar till mig. Det är två problem med detta. Först så måste man betala frakt och paketkostnader inom Sverige samt frakt och paketkostnader från Sverige till USA. Jag har svårt att tro att detta blir billigare än det skulle vara för internetföretagen att skicka direkt till min adress i USA. Det andra problemet är att varje gång jag bett någon i Sverige att göra detta så känns det som att man efterfrågar en jättetjänst och därför har jag frågat olika personer varje gång jag har önskat få något från Sverige.

Väldigt irriterande i detta internetföretagens gyllene tidevarv.

