Jag läser svenska tidningar så mycket jag hinner här i USA och gärna de politiska kommentarerna om det förestående presidentvalet här i USA. Jag har nämnt det förut här på bloggen att det kanske är min möjlighet att se saker från ‘den andra sidan’ som ger mig ett visst perspektiv. När jag läser ledare inlägg och politiska kommentarer av svenska journalister så har de nästan alltid en litet nedlåtande attityd till Amerikanska politiska företrädare. Än värre är det om de kommenterar det Amerikanska folket som snart har rätt att rösta i ett val som förvisso påverkar hela världen.

Jag kommenterade tidigare på denna bloggen en SVD skribent som kallade några av USA:s delstater ‘osofistikerade’. Vad sjutton är det för typ av kommentar och vilken rätt har en ynklig svensk journalist att bedöma graden av sofistikation i olika amerikanska delstater? Störtlöjligt.

Men denna typ av nedlåtande klapp på huvudet från Svenska journalister förekommer ofta i artiklar, speciellt när man gör reportage någonstans på landsbygden i USA. Man gör sig lustig över ‘rednecks’ utan att tänka på att det finns lika många motsvarande ‘rednecks’ i Sverige men inte tror jag någon svensk journalist skulle våga skoja om sådant på hemmaplan inför ett stundande svenskt val.

Visst finns det många här i USA som inte är speciellt informerade om hur deras eget land i mångt och mycket liknar andra jämförbara länder, framförallt i Väst Europa. En sak som retat mig ganska många gånger är klichen hos vissa Amerikaner att de är ensamma om att leva i ett ‘fritt land’.

Ett exempel var då jag och min fru väntade på ett bord på en restaurang och kom i samspråk med ett annat par. Mannen var väldigt vänlig och frågade en del om Sverige men jag blev arg på mig själv för att jag inte var mer självbehärskad då frågan kom från honom:

-Du måste älska att bo här i USA med all den frihet som vi har.

Jag hade hört detta uttryck flera gånger förut men inte så tydligt framställt till just mig. Jag lyssnade på en golfpartner en gång då han kommenterade September 11 händelserna med att;

-De kan väl inte tåla att vi har all den frihet vi har i det här landet.

Den gången sa jag inget men jag tänkte för mig själv att detta var ganska konstigt beskrivet. Efter det har jag lärt mig att Amerikanska barn får inpräntade i sig från skolan att de lever i världens enda fria land. Den enda boten från sådana dumheter är att utforska världen genom internet men ännu hellre genom att resa och möta människor och andra länder för att bilda sig en egen uppfattning.

Nu låter det som att jag bekräftar det som jag inledde med att klaga på i detta inlägg men vad jag vill ha sagt är att detta beteende inte är speciellt amerikanskt. Detta är precis lika vanligt i Sverige. Massor av Svenskar, kanske flertalet är övertygade om att de lever i världens bästa land. Det är mycket som är väldigt bra med Sverige och visst är det en förmån att födas och växa upp i ett rikt land som Sverige men det är det i USA också och massor av andra länder. Den arroganta och oinformerade verklighetsuppfattning som många svenskar och amerikaner har om sitt land och omvärlden beror endast på att man inte vet bättre och oftast inte har en vilja heller att informera sig mer.

Man ser verkligen saker i ett annat ljus när man får förmånen som jag att se två kulturer från insidan. Jag ser då precis samma sak i Sverige som svenska journalister ofta tillskriver den mindre vetande amerikanen, samma brist på insikt.