Det känns skönt att vara tillbaks hemma igen efter en knapp vecka i San Diego, Kalifornien. Detta var den längsta tid som Karen och jag varit ifrån varandra sedan jag flyttade hit förra året. Jag flög ut förra lördagen tillsammans med mina kollegor. Jag hade varit i San Diego en gång tidigare men den staden har så mycket att erbjuda att det fanns massor kvar som jag ville göra som vi inte hann med då. Södra Kalifornien har mer än 200 mikrobryggerier och förra gången då jag var där i 2 veckor hann jag med att besöka 6 stycken. Denna gång visste jag att det inte skulle bli tid med så många eftersom detta var en tjänsteresa och inte en nöjesresa.

När vi hade landat så guidade jag dock mina kollegor till en omtyckt lunch på Oggis Pizza and brewing company. Där provade jag en av de 10 bästa öl som jag någonsin druckit kallad ‘Hop juice’ men som också gick under smeknamnet ‘Hop monster’ eller ‘Humle monster’. Massor av väldoftande humle alltså precis som jag vill ha det.

Därefter gick vi på vad som är endast min andra baseball match. Jag har bara sett baseball en gång tidigare på Dickey Stevens ballpark i North Little Rock. Denna gång var det ‘brännboll’ på högsta elit nivå, San Diego Padres mot Pittsburgh pirates. Jag förstår fortfarande inte alla regler och det var lite roligt att Padres vann genom att göra 3 poäng i första omgången (mina kollegor talade om för mig mer än en gång att det heter inte poäng och omgång). Det räckte dock för att de skulle vinna efter 9 långa omgångar (innings). Märklig ‘sport’ det där, hemmalaget fick alltså sina poäng precis i början av den 2,5 timme långa matchen (mina kollegor pekade ut också att det inte heter match utan ‘game’) och sedan gjorde de inget mer som de fick poäng för. Man måste nog vara infödd för att tycka om denna typ av sport.

Sedan på söndagen började konferensandet som pågick t.o.m onsdagen. Förutom detta så hann vi med att se USS Midway, det hangarfartyg som varit i tjänst från andra världskriget till 1991 under operation Ökenstorm. Detta var något som jag föreslog mina kollegor att se och jag trodde jag skulle få gå själv men till min förvåning så kom alla med och de var väldigt positiva över upplevelsen. Vi hann också med att besöka otroligt vackra Torey Pines golfklubb, La Jolla, Mission beach och två till micro bryggerier, Gordon Bierch och Pacific Brewing company. Det var en fantastiskt trevlig resa men vad skönt det är att komma hemma igen.

Igår firade Karen och jag vår fjärde bröllopsdag. Vi bytte kort igår, jag köpte rosor i fyra olika färger till henne. Vi skall fira på riktigt i helgen med att äta på någon trevlig restaurang. Igår valde vi att endast äta en enklare men väldigt god middag på Panera bread company som öppnat en väldigt trevlig restaurang här i våra kvarter. Vad synd att vi skall flytta härifrån nu för detta var verkligen en typ av restaurang som jag saknat här. Jag har hittills inte hittat någon bra restaurang som serverar goda smörgåsar och kaffe. Denna kombination är inte så vanlig här i USA. Serverar de gott kaffe så har de inga smörgåsar utan endast socker späckade muffins, kakor och sådant. Jag saknar något så enkelt som en räksmörgås med en kopp kaffe. Nu har de inte just det på Panera bread company men det är nära nog.

Efter vi ätit åkte vi till Maumelle för att se om de äntligen hade satt upp sålt skylten på vårt hus. Vi kollade förra fredagen innan jag flög ut till Kalifornien men trots att det då hade gått 2 veckor sedan vi skrev första kontrakten så var det ingen indikation på att huset var sålt. Igår såg vi dock till vår stora lycka att på försäljnings skylten satt en stor ‘SOLD’ i rött. Det kändes skönt.

