När jag läser Svenska tidningar anar jag att President valet i USA har fått mycket stor uppmärksamhet i Sverige. För stor uppmärksamhet ser jag att vissa skribenter tycker. Detta går mig till största delen förbi eftersom jag inte har ett helhetsintryck här i USA av vad som rapporteras i Sverige. Jag läser endast ett fåtal svenska tidningar på nätet och mestadels SVD.

Jag misstänker att jag kanske skulle ha följt valet mer entusiastiskt om jag hade varit i Sverige, lite konstigt att säga men jag minns att jag i Sverige stannade uppe sent på natten tidigare år för att följa valet i USA. Igår stängde vi av tv:n redan kl 22:00 och gick och la oss. Valet var långt ifrån klart då även om allt pekade mot att Obama skulle vinna stort.

Jag har inte kunnat rösta i det här valet eftersom jag inte är Amerikansk medborgare och för min del kändes det faktiskt väldigt skönt. Jag kan nog inte minnas att jag någonsin varit så tveksam till hur jag skulle ha röstat om jag hade kunnat.

Oavsett om man är för Obama eller inte så kan man dock konstatera att valet av honom till President sätter en definitiv historisk punkt i historien för eventuella tveksamheter om USA är ett land för alla människor oavsett hudfärg. Ingen kan nu med trovärdighet hävda att man inte har samma rättigheter eller kan nå framgång pga sin hudfärg. Barack Obama har nått så långt som någon medborgare i detta land kan nå.

Människor har nu otroligt höga förväntningar på den nye Presidenten och han måste göra mer än att infria alla högt ställda förväntningar för att bli omvald om fyra år för väljares tålamod och lojalitet är kortare än mandatperioder.

Lycka till President Obama.

