Idag är det Thanksgiving och nästan alla Amerikaner är lediga från jobbet för att fira och äta mat med sin familj. Kalkon är den självklara centralpunkten i Amerikanernas matätande denna dagen. Förra året hade Karens syster lagat kalkon och den imponerade inte på mig det minsta om jag skall uttrycka mig väldigt diplomatiskt. Förra veckan var jag dock inbjuden till ‘potluck’ på Karens jobb där alla hade tagit med sig någon maträtt och hennes kollega Craig hade lagat en Cajun-kryddad friterad kalkon som jag tyckte var fantastiskt god. Han åtog sig att laga en sådan till oss för Thanksgiving så vi skall åka och hämta den idag innan vi åker till Karens syster för firandet.

Annars så tycker jag nog att Amerikanernas ‘matfrossande’ på Thanksgiving inte alls kan jämföras med vad vi Svenskar äter till jul. Jag vet inte om det är så förstås hos alla Svenska familjer men vi brukade alltid ha ett dignande smörgåsbord av maträtter till jul och något ens i närheten av detta har jag hittills inte sett här i USA. Annars så skulle man ju kunna tro att det var tvärtom.

Idag nu på morgonen kl 8:15 är det fyra grader ute. Det är lite märkligt att jag blivit så känslig för kyla här i USA. I Sverige var jag en av få Svenskar som aldrig klagade på vädret. När andra led av kalla blåsiga höstar eller långa vintrar så såg jag endast charmen i olikheten mellan årstiderna i Sverige och försökte njuta av dem så mycket det gick genom att göra olika saker vid olika årstider. Här i Arkansas dock så är det ju behagligt varmt en stor del av året och olidligt varmt under några sommarmånader så jag är inte van alls vid att frysa. Fyra grader kanske ingen i Sverige tycker är speciellt kallt men för min del känns det riktigt bittert. Kanske beror det på att vi oftast har så fuktig luft här i Arkansas som gör att det känns så kallt. Luftfuktigheten är ju den som gör sommaren varmare än vad termometern säger. I Sverige är det ju oftast mycket torrare luft så 4 grader känns ju oftast inte som något större problem.

