Det var länge sedan som jag var ledig i 4 hela dagar i sträck. Det borde göra att man känner sig utvilad men vi tillbringade mesta tiden att fixa med huset. På Söndagen hivade vi äntligen upp en massa saker på vinden som vi haft lagrat i garaget. Det kändes bra att äntligen kunna ta sig in och ut ur bilarna utan problem. Sedan har vi fortsatt uppackningen av alla kartonger. Det måste väl vara nästan 100 kartonger nu som jag har skurit ned och kört till sopen.

På tal om det, ibland är det svårt att hitta det som är det mest elementära i Sverige. Karen har inte haft någon riktigt bra kniv att skära ner kartonger med. Jag har använt köksknivar och det är ju inte speciellt praktiskt eller bra. Så jag skulle köpa en vanlig redskapskniv, typ morakniv. Nu förstår jag förstås att jag inte kan hitta en morakniv i USA men det är endast ett exempel på den typ av kniv som jag behövde. Jag hade säkert ett halvt dussin sådana praktiska knivar i Sverige men tog inte med någon hit vilket var ett stort misstag. Jag har letat som en galning för att hitta något som liknar en morakniv. En vanlig sketen kniv som man kan använda till allt från att öppna paket, till att skära snören, i trädgården eller till att skära ned kartonger. Nu visade det sig att det senare finns det en special kniv för som man kan köpa nästan överallt. Den liknar den typ av kniv som man skär mattor med alltså en väldigt liten egg på ett stort handtag. Jag ville endast ha en allround kniv som man kan använda till allt, typ morakniv.

Jag har letat överallt utan att hitta detta förrän jag frågade på vapenavdelningen på Walmart. Jodå, där mellan pistoler och gevär kunde man finna knivar av den typ jag behövde. Lite lustigt måste jag säga att saker som är så enkelt i Sverige, kan blir så knepigt att hitta i ett land som USA, konsumentens förlovade land.

