Denna vecka närmar sig sitt slut och imorgon skall jag vara ledig eftersom jag redan idag har jobbat 40 timmar. Jag älskar verkligen det här systemet med att arbeta 10 timmar per dag mån-tors och sedan vara ledig hela sköna Fredagen.

Denna vecka har jag kännt mig väldigt trött, kanske är det någon latent förkylning som inte har brutit ut men det skall bli skönt att ta det lugnt i morgon eftersom vi har haft full fart på det mesta sedan flytten.

På lördag är vi bjudna på Lucia-firande tillsammans med ett 10-tal andra svenskar och deras amerikanska makar/makor. Det skall verkligen bli kul att stifta några nya bekantskaper och höra deras version av hur de hamnade i denne ände av världen. Värdinnan har bott här sedan hon var i 10-års åldern så hon måste ha ett vidare perspektiv på livet i Arkansas som Svensk än vad jag hittills har.

Blev överlycklig igår när jag hittade Svenska produkter på vår stora fina Kroger-butik i Maumelle. Denna Kroger som öppnade endast för drygt en månad sedan har det mesta. Den ligger endast minuter från var vi bor och är den största i Arkansas. Det är kanske anledningen till att jag inte tidigare har hittat några svenska produkter där eller kan det vara för att de hade sorterat dem under ‘French’??? Denna Kroger har en avdelning som kallas “International food” och där finns små miniavdelningar med skyltar för: “German”, “French”, “British”, “Thai”, “Asian”, “Kosher” och “Mexican”. Det var lurigt av dem att gömma svenskprodukterna under “French” för jag har tidigare tittat i “German” avdelningen för att se om något Svenskt smugit sig in men där fanns endast Vitamalz och Saurkraut osv. Under “French” däremot hittade jag: Löfbergs lila, Leksands knäcke, Felix Lingonsylt och inlagd saltgurka, Läkerol, Salt lakrits, Singoalla och Ballerina, Lars Pepparkakor, Tunnbröd !!!!!, Pärlsocker etc. Allt var förstås svindyrt men vad spelar det för roll när man kan köpa saker som man längtat efter. Det var en jätteglad överraskning och jag köpte på mig en hel del godsaker.

