I Lördags var vi hembjudna till Anncha för Lucia-firande. Niclas som hittills varit den enda Svensk som jag känner här i Arkansas hade träffat Anncha genom sitt job och hon bjöd nu in ett antal Svenskar till Luciafirande. Det kom 9 st Svenskar tillsammans med sina respektive och barn. Jag tror att ingen närvarande Svensk kände mer än max 3 andra Svenskar så det var många nya bekantskaper som gjordes denna trevliga kväll.

Anncha hade lagat massor med traditionell julmat och vi inbjudna bidrog med olika Svenska maträtter och drycker. Det var fantastiskt trevligt och maten var otroligt god. Det är inte lätt att fira Svenska traditioner utomlands om man inte bor i en stad med många Skandinaver, det är helt enkelt för svårt att hitta Svensk mat men jag saknade inget i detta överflöd som dukades upp.

De nya Svenskar som jag lärde känna var förstås Anncha eller Ann-Charlotte som hon heter men kallas Anncha här i USA. Hon berättade att hon föddes i Norrköping men kom hit redan på 70-talet. Dessförinnan hade hon dock bott i många andra länder. Sedan hade vi ‘sport’-gänget som kom hit på idrotts stipendium. Thomas, Martin, och Oscar, alla tre från Skåne. Sedan Magnus som var från Stockholm men också kom hit på idrottsstipendium. Niclas förstås räknas kanske till sportgänget men honom känner jag ju sedan tidigare. Sedan Mia som undervisar i Interior Design och Kristina som hade flugit in från Colorado.

Helt fantastiskt att möta så många nya Svenskar i ‘förskingringen’ (varför kallas det så?). Hoppas att vi kan fortsätta träffas och fira Svenska traditioner tillsammans.

