Idag så sjönk temperaturen under noll framemot eftermiddagen. Samtidigt fick vi varningar om att underkylt regn var på väg. Redan kl 15:00 började folk lämna jobbet men jag jobbade en fulldag till kl 17:00. Karen slutade 16:30 och på min väg hem ringde jag henne på mobilen för att höra hur väglaget var. Hon var då i bilköer på 630 och jag hade då precis kört upp på 630. Denna motorväg färdas vi på ganska kort sträcka till och från jobbet. Från där vi ansluter på 630 till där vi tar av är det endast ca 5 min resa om det inte är någon kö. Efter 630 kör vi på 430 i ca 10 minuter innan vi tar av till Maumelle där vi bor nu eller till Cantrell där vi bodde tidigare. Alltså har vi normalt sett 15 min resa på motorväg till jobbet. Idag tog det i stället för normala 20 minuter, 1 timme och 10 minuter för mig och 1 timme och 40 minuter för Karen att ta oss hem. Jag kom alltså hem 10 minuter tidigare än henne även om jag lämnade jobbet 20 minuter efter henne. Allt beroende på att hon inte hade en isskrapa och endast skrapade vindrutan. Därför körde hon i körfältet närmast vägrenen till höger medan jag mestadels färdades i körfältet närmast vägrenen till vänster och ibland i mitten körfältet. Så stor var skillnaden.

Trots att jag körde i den snabbaste filen så var nog maxhastigheten 30 mph på motorvägen som mest men i körfilen till höger stog trafiken nästan stilla. Nu är vi glada att vi kom hem utan några problem och planerar att stanna inne hela kvällen. Det regnar underkylt regn utanför och Karens Departement har redan annonserat att de inte behöver komma in förrän tidigast kl 10:00 imorgon. Mitt jobb har inte meddelat något sådant dock så jag hoppas att Guvernören deklarerar ‘inclement weather policy’ imorgon så att jag inte behöver ta ledigt. Jag tänker inte köra imorgon kl 7:00 efter att ha tittat på väderleksrapporten som utlovar underkylt regn och minusgrader.

Det är svårt att förklara vilket kaos detta orsakar här i USA:s delstater som inte är vana vid vinterväder. Alla får panik och skall åka hem från jobbet samtidigt och alla kör otroligt försiktigt vilket i och för sig är bra (och ovanligt) men trafiken går otroligt långsamt. Det är nog lika svårt för någon från Arkansas att förstå att vi i Sverige kör bil under hela vintern under nästan alla förhållanden. Det är ju ytterst sällan som vädret i Sverige är så allvarligt att man uppmanas att stanna inomhus men här händer det under förhållanden som i Sverige vintertid betraktas som normala vinterförhållanden.

