Det är svårt att hitta eller göra svenska traditionella rätter och drycker här och visst är det mycket som man saknar, speciellt vid svenska traditionella högtider. Jag har gjort t.e.x lussekatter och de smakade ganska bra men inte riktigt svenskt i alla fall. En sak som dock verkligen smakar minst lika bra eller t.o.m bättre än i Sverige är glöggen som jag tillverkat här och även amerikanerna tycker väldigt mycket om den.

Jag ‘fuskar’ lite genom att använda apotekets fantastiskt fina glöggextrakt. Det är nog i den som mesta delen av det lyckade resultatet ligger. Sedan kan man förstås misslyckas på vägen men om man har tillgång till apotekets glöggextrakt så är man nästan hemma.

Jag har konstaterat att den vintyp som ger bäst resultat är faktiskt Merlot. Det är annars en vintyp som jag inte ofta dricker. Jag är ingen vinkännare men jag påverkades lite av Paul Giamattis figur i Sideways där han dissade Merlot totalt. Hur som helst så ger Merlot en väldigt bra glögg tillsammans med apotekets glöggextrakt.

3 liter Merlot (billigaste boxvinet duger bra)
1 flaska apotekets glöggextrakt
7 dl socker
1 dl gin
2,5 dl vodka

Det är allt, smakar som Sverige, t.o.m i Amerika.

