Vi kom hem igår efter att ha tillbringat Nyår i Eureka Springs, en av mina absoluta favoritplatser i Arkansas. Förra onsdagen tog jag ledigt från jobbet. Här i USA så jobbar de flesta på Nyårsafton. Jag var dock tvungen att ta Fritz och Molly till hund kenneln där de vistas när vi är borta. Det var inte lätt att ensam köra dem dit, varken praktiskt eller emotionellt. Jag hade samvetskval över att behöva lämna dem redan på tisdagen och på onsdagen när Karen jobbade så stannade jag i sängen på morgonen med hundarna tills det var dags. De fick en massa julskinka som de åt på vår uteplats medan jag kände mig illa till mods för att behöva lämna dem. Sedan var det dags att åka iväg och de blev först exalterade och sedan nervösa. När vi kom till veterinären så vände Molly i dörren och ville gå hem medan Fritz ställde sig på bakbenen och med framtassarna på mina ben tittade han upp mot mig och verkade säga; “Pappa ta mig hem igen”. Det är inte lätt att lämna dem.

Sedan åt jag lunch på El Chico med Karen och hennes jobbarkompisar. Det kändes skönt att vara ledig hela dagen och ha hela 5 dagars ledighet framför oss. Nyårsafton kändes inget speciellt. Vi åt lite på kvällen men jag var tvungen att jobba en halvtimma runt 12-slaget eftersom jag var tvungen att göra vissa årsskiftes uppdateringar för jobbet. Karen sov långt innan tolvslaget men jag stannade uppe till 12:20. Såg inga raketer, drack ingen champagne etc.

Så på Nyårsdagen påbörjade vi vår resa till Eureka Springs i Nordvästra Arkansas. Det här var den 4:e gången som vi tillbringade Nyår i Eureka. Vi kom upp ganska sent, inte förrän före 4:15 kunde vi checka in i vår stuga. Vi har stannat i nummer 4 flest gånger men förra gången i februari bodde vi för första gången i nummer 8 som är nybyggd och ännu bättre. Tyvärr så var den bokad på Nyårsdagen men vi bokade den för 2 nätter den andra och tredje. Tyvärr så innebar det ju att vi inte kunde sova hur länge som helst på torsdagen utan måste upp och flytta över till den andra stugan.

Efter att ha flyttat in i den nya stugan åkte vi in till Eureka Springs centrum, vilket är en resa på ca 15 minuter på svindlande serpentin vägar. På ett ställe hade man av någon anledning byggt bort en del av serpentin vägen med en genväg i form av en lång bred bro. Denna passage gör dock inte så mycket skillnad tyckte vi eftersom det både före och efter denna nya fina väg är jättebranta serpentin vägar. Är det isigt så kan man helt enkelt inte köra den vägsträckan trots den nya fina delen. Det märkliga var dock att den nya sträckan helt saknade broräcken så skulle man köra där om det är isigt så finns det inget som stoppar bilen från att glida rakt ner i en djup ravin.

Vi åt lunch på Sparkys som jag inte hade besökt på många år. När jag var där senast var jag så imponerad av deras öl utbud men antingen så har de minskat sin öl meny eller också så har jag blivit kräsnare. Sedan så shoppade ‘vi’ alla de små butikerna i Eureka Springs centrum. Även om jag inte tycker om shopping så älskar jag att gå omkring i Eureka Springs centrum. Det liknar ingen annan stad som jag har besökt. Vi kände oss rätt så trötta efter dagens aktiviteter att vi beslöt oss för att skjuta upp restaurang besöket på Rogues Manor till lördagen och åkte i stället tillbaks till stugan.

På lördagen åkte vi till Rogers som har en av de största shopping galleriorna i Arkansas. Städerna i Nordvästra Arkansas har växt otroligt snabbt de senaste 10 åren och Rogers som för endast 20 år sedan hade 20.000 invånare har nu 50.000 invånare. Samma sak med Fayetteville och Springdale som ligger inom kort avstånd från Rogers. Det fanns massor med butiker men vi hann endast med ett fåtal. Karen var dock lycklig eftersom jag hittade en julservis på JC Penneys till en bråkdel av vad den hade kostat. Karen har velat köpa en julservis nu när vi har utrymme för allt som vi inte hade rum för i lägenheten. Karen konstaterade att vi ‘sparade’ $700 på att köpa den servisen på rea. Jag ‘sparade’ $130 genom att köpa en kavaj som var nedsatt till 15% av vad den hade kostat. Ibland så ifrågasätter jag dock om Penneys någonsin säljer sina varor för ursprungspriset.

På lördagskvällen så besökte vi äntligen vår favoritrestaurang Rogues Manor och det var precis lika bra som alltid. Vi var förvånade dock över att det var så lite folk i restaurangen denna kväll. Kanske är det den allmänt kärva ekonomiska läget eller att de flesta redan hade varit ute på Nyårsmiddag som gjorde det så sparsamt besökt denna kväll.

Söndagen var det dags för hemresa och det var en ganska händelselös historia. Vi saknade förstås hundarna när vi kom hem och huset kändes tystare än vanligt. På måndagen så hämtade jag dock hem Fritz och Molly från kenneln och de var förstås som alltid överlyckliga att komma hem.

