Det var riktigt kallt imorse, -8 grader är man inte van vid här i Arkansas men det har nu hänt ett par gånger denna vinter. Solen skiner dock och temperaturen klättrar uppåt plusgrader under dagen. Verkar som att vi har det något kallare på norra sidan om Arkansas river än vad vi hade när vi bodde på den södra sidan. Maumelle kommer ofta upp på väderleksrapporten som kallare än LR.

Så är då President Obama installerad efter en hejdundrande invignings ceremoni. Vi kikade lite på tv igår när vi kom hem och han klarade ju eden trots att Högsta Domstols chefen försökte lägga krokben för honom. Om man inte visste att det var Roberts (Högsta Domstolens ordförande) som stakade sig så kan man ha trott att det var Obama, men har var iskall och korrigerade eden när Roberts blev nervös och sluddrade fram den bakvänt.

Det kanske är svårt för oss som inte är svarta att förstå hur mycket det här betyder för de amerikaner som har afrikanskt ursprung eller ‘african americans’ som man oftast kallar det här. Trots att jag tyckte mig förstå så tror jag inte att jag riktigt hade det helt klart för mig. Många svarta kollegor på både Karens och mitt jobb stannade hemma igår för att se invigningen av President Obama live på tv. Själva tittade vi några minuter när vi kom hem på kvällen. Även om vi trott att vi förstått hur viktigt det här var för USA:s svarta medborgare (och för hela USA i och med detta) så kan vi nog inte helt sätta oss in i hur de känner sig idag, bara ana.

