“Funny walk” är ju en välkänd sketch från Monthy Python men jag tyckte att det på ett ironiskt sätt passade min upplevelse från igår. När jag kom hem från jobbet tänkte jag ta en skön promenad i den kalla kvällsluften så jag klädde mig varmt och påbörjade min promenad. Sedan vi flyttade hit till Maumelle så är det en helt annan sak att kunna promenera jämfört med när vi bodde i Little Rock. Vi bor nu bokstavligen på en golfbana och mellan husen går små betongvägar som är gjorda för golfbilar när golfare transporterar sig mellan banans olika hål.

Medan jag promenerade så blev det dunkelt till becksvart men jag såg fortfarande den vita betongvägen som jag gick på så jag fortsatte glatt min promenad tills dess en man ropade till mig från en av sidovägarna. Han lyste på mig med en ficklampa och ropade ‘Hey Sir, can I talk to you?’. Först trodde jag att det var någon som letade efter en adress och ville fråga mig om vägen men när jag kom fram till honom visade det sig att han var polis, visserligen civilklädd men dock med polisbricka runt halsen. Han berättade att polisen hade fått flera samtal från boende i området om en ‘mystisk svart man i svarta kläder och röd huva’, som hade rört sig misstänksamt i området. Jag sa på en gång att det kanske kunde ha varit mig som de hade sett men polismannen svarade ‘Oh no Sir, you don’t fit the decription’. Eftersom jag hade gått på golfvägar jag tidigare inte hade gått hade jag säkert verkat lite underlig eftersom jag ibland vänt och gått tillbaka. Jag berättade att jag nyss hade flyttat hit till Maumelle och att jag endast var ute om motionspromenerade. Vid det här laget hade ytterligare en polis, den här uniformerad och i polisbil, kommit fram till oss så det kändes lite olustigt även om de var väldigt artiga mot mig. Jag kunde dock inte låta bli att tänka att om jag hade varit svart i stället för vit så hade de säkert tagit mig in till polisstationen för förhör eftersom jag passade på beskrivningen och inte hade någon som helst legitimation på mig. Jag var ju bara ute och motionerade så jag lämnade plånboken hemma.

Visst är det bra att vår polis här i Maumelle är uppmärksam och åker ut och patrullerar och kontrollerar området men samtidigt är det sorgligt om man inte kan ta en kvällspromenad för att det verkar misstänksamt. Här i USA är det inte speciellt vanligt att promenera för motion. Man tar hellre bilen till ett gym för att gå på ett motionsband inomhus. Inte heller är det vanligt att se någon cykla för att transportera sig här. Enda gången man ser någon cykla så är det en motionscyklare klädd som elitcyklister och på en sprinter cykel. Jag har ännu inte tagit en cykeltur på min cykel som jag tog med från Sverige. Den ser helt annorlunda ut än de sprintercyklar som man ser här och om jag skall cykla på den så kommer jag inte att klä mig som för en cykeltävling. Då får väl grannarna en ny anledning till att ringa polisen. Undrar vad det säger då om den ‘mystiske cylisten’ som inte cyklar i 70 km i timmen och som är klädd i ‘vanliga’ kläder. Kanske blir jag arresterad då för det verkar nog alldeles för mystiskt för att jag skall gå fri.

