Jag bokade biljetter igår för en resa till Sverige i slutet på maj och början på juni. Jag har alltid velat ta ledigt ‘mellan hägg och syren’ i Sverige men det har aldrig blivit av tidigare. Kanske har jag resonerat så att om man håller ut några veckor till så kan man ha semester i den ‘vanliga’ semester perioden i stället.

Här i USA så finns det dock ingen ‘vanlig’ period då folk tar ledigt. Många använder den korta semester de har (ofta endast 2 veckor per år) som enstaka strödagar, kanske för att göra praktiska saker som att vara med sina barn på skolavslutning eller i värsta fall, i stället för VAB när barnen är sjuka. På så sätt är det många, kanske de flesta i USA, som aldrig har någon längre sammanhängande ledighet. Kanske är de lediga 3-4 dagar med familjen för att göra en kortare resa eller i absolut bästa fall en hel vecka. Därför framstår artiklarna som jag läser i svenska tidningar runt semester tiden i Sverige som komiska när läkare går ut och varnar folk för att man MÅSTE ha minst 4 veckors semester för att ‘återhämta’ sig eftersom det tar 2 veckor för kroppen att ‘stressa ned’.

Amerikaner är lyckligt (eller olyckligt) ovetande om detta och jobbar på utan större uppehåll. Inte ens med den nya Presidenten kan vi väl hoppas på att semester skall bli lagstadgad och anpassad till Europeiska förhållanden, trots att han föreslår stimulanspaket för miljarders miljarder.

Hur som helst så ser jag fram emot att se Sverige igen när det är som allra bäst vädermässigt, “between birdcherry and lilac”.

Hägg:
haegg

Syren:

syren

