Jag läste på Thomas Nilssons blogg angående frieriet mellan Victoria och hennes prinsgemål och var tvungen att lämna denna kommentaren:

Håller med dig om din syn på monarkin som statsskick. Det är inte bara ‘mossigt’ utan fullständigt odemokratiskt också. Jag har faktiskt fått denna fråga och motfråga åtskilliga gånger här i USA; “Do you have a President in Sweden?”, “No we have a king”, “But are you a democracy?”

Första gångerna blev jag lite konfunderad och tyckte att frågorna var komiska, speciellt motfrågan men sedan så insåg jag ju hur konstigt detta måste vara ur Amerikanska ögon. Vi väljer inte vår statschef som man gör i USA. Han (eller hon) sitter på livstid och sedan tar deras barn över.

Min förhoppning står dock i att kungahuset skall bli så ‘vanligt’ och ‘av folket’ som du säger att det avskaffar sig självt för om det inte är något ‘speciellt’ med de kungliga utan att de är som ‘du och jag’, då framstår det ju som ännu mera orimligt att de skall få sitta som odemokratiska statschefer, på livstid och låta sina barn ta över.

Det här blev en så lång kommentar att jag måste posta det på min egen blogg också.

Det känns genant att prata om Sveriges statskick som svensk i USA.

