Vädret svänger snabbt här i Arkansas som jag tidigare har skrivit om. I början av veckan var det kallt, nära minusgrader och tjockaste skinnjackan på. Idag skiner solen och det skall bli upp till 25 grader varmt.

På söndag så är det jämnt två år sedan jag emmigrerade till USA. Tiden har gått fort samtidigt som det känns som långt borta när jag packade ihop och rensade ut allt jag samlat på mig under mer än 40 år i Sverige.

Jag känner mig etablerad här i USA. Tänker inte längre på att jag är ‘en svensk’ här i USA. Lägger inte så ofta märke till skillnader i det Amerikanska samhället jämfört med det Svenska. Detta är synd och jag anstränger mig för att ständigt komma ihåg och jämföra för det var ju ett av syftena med att jag startade den här bloggen.

Funderar mycket på hur jag skall underhålla svenskan för även om jag var för gammal när jag emmigrerade för att få en amerikansk accent när jag talar svenska eller glömma bort språket i stora drag, vilket kan hända en ung person som flyttar utomlands, så inser jag att på något sätt måste jag mer aktivt underhålla mitt modersmål.

Har inte läst några böcker sedan jag flyttade över hit, vilket skulle kunna vara ett sätt att underhålla språket. (Undrar också varför jag inte ‘har tid’ att läsa här som jag hade i Sverige). Försöker lyssna på Svensk musik så mycket som möjligt till och från jobbet men nu har jag spelat, Kent, Eldkvarn, Staffan Hellstrand och Magnus Johansson så länge att jag måste bunkra upp med mer svensk musik när jag åker till Sverige i maj. Det har ju visat sig vara i princip omöjligt att handla svenska CD-skivor över internet eftersom internet butikerna i Sverige inte levererar utomlands, vilket var en stor besvikelse.

Skall försöka bunkra upp med DVD-filmer också på plats i Sverige, förutom det vanliga; Lypsyl, 400 mg Ipren, Samarin, Saffran, Glöggextrakt och Zoegas Mollbergs blandning.

