Igår när jag körde hem såg jag en lös hund springa på vägen nära vårt villaområde. Den såg vilsen ut och kom rakt mot min bil. Jag saktade ned och vevade ner rutan för att titta närmare på den när den kom upp till sidan av min bil. Den hade inget halsband men såg heller inte ut som att den levt vilt speciellt länge.

Bakom mig radade ett antal bilar upp sig och jag såg hur de undrade hur de skulle kunna passera mig, ‘den där dåren’ som stannar för att titta på en hund. Jag körde vidare hem, lämnade den stackars hunden åt sitt öde, något som jag inte skulle ha gjort i Sverige.

08-18-08-001resized

Redan när jag skrev rubriken så tänkte jag att detta kanske inte är korrekt för vad jag tänkte säga om hur hundar ses på här där jag bor jämfört med i Sverige. Jag har förstått från människor som inte är från Arkansas att hundar har en högre status i norr än de har här nere i sydstaterna. Här skaffar var och varannan ‘redneck’ hund av andra anledningar än de som man har i Sverige för att ha hund. Många av dessa människor har sina hundar utomhus året om, oftast utan någon mänsklig kontakt annat än när de får mat. Det finns dock hundar som hanteras ännu värre här och lider hemskt under ägare som inte borde tillåtas att ha hund. Vissa skaffar hund och ångrar sig. Då ‘dumpar’ man hunden någonstans långt ifrån där man bor så att den inte skall hitta hem igen. Jag tror att det var fallet med hunden som jag såg eftersom den saknade halsband.

Det är billigt att skaffa hund här från en s.k ‘puppymill’ och eftersom det är så billigt och enkelt att skaffa hund så hamnar de oftast hos ‘fel’ ägare.

Jag kommer ihåg hur chockad jag var när jag först såg hundar springa fritt längs landsvägen i USA men jag tänker inte på det längre. Man ser lösa hundar överallt och tyvärr rätt så ofta också överkörda hundar vilket även det var en ovanlig och sorglig syn för mig efter det att jag flyttade hit. Idag reagerar jag inte lika mycket eftersom jag säkert ser åtminstone en överkörd hund per månad i denna delstat.

Det enda positiva som har hänt på sistone är dock att Arkansas lagstiftare nu har gjort det till ett brott att plåga hundar och katter. Tidigare räknades det endast som en förseelse men nu kan faktiskt någon som misshandlar hundar eller katter få fängelse för detta. Det tar dock tid att vända människors tänkande i en kultur som har varit så annorlunda än den svenska i detta avseende.

Fritz och Molly vet inte hur bra de har det, de tror säkert att alla hundar bor inomhus och får sova i mattes och husses säng.

