Dagens stora händelse var när jag och mina kollegor träffade Arkansas Guvernör Mike Beebe. Vår myndighet och speciellt vårt projekt fick genom ett nytt lagförslag möjlighet att växa betydligt. I vår strävan att automatisera domstolsväsendet i Arkansas har det hittills gått ganska långsamt eftersom vi resursmässigt är så få inom myndigheten och projektet. Med det nya lagförslaget som nu godkänts i både representanthuset och senaten och formellt idag genom Guvernören kommer ökade domstols avgifter att finansiera att vi växer med 100% redan detta året.

act328-large
Högsta Domstolens medarbetare tillsammans med Guvernören och personal från domstolarna som deltagit i pilotprojektet

När jag första gången besökte Arkansas för 7 år sedan så tog Karen mig runt i ‘The State Capitol’ och även den sal som vi mötte Guvernören i idag. Inte trodde jag väl då att jag en dag skulle möta den högste förtroendevalda i den salen 7 år senare i den roll som jag har nu, som anställd i Högsta Domstolen i Arkansas.

arkansas_state_capitol_little_rock-large
State Capitol in Little Rock, Arkansas

Guvernören verkade vara en trevlig kille även om vi inte fick speciellt mycket tid tillsammans med honom. Han har väl precis som vi väldigt mycket att stå i 🙂

Den mindre roliga händelsen var att Karens bil inte startade när hon på vägen hem hade stannat till på WalMart. Det blev till att ordna bärgning till verkstad och sedan skjutsa henne till biluthyrnings firman så att hon kan ta sig till jobbet imorgon. Här har vi två bilar i familjen och ändå måste vi hyra bil när en av dessa strejkar. Tror inte man gör det i Sverige men då har man ju andra möjligheter till kollektiv transport och hyrbil kostar dessutom 2-3 gånger mer än här.

Igår var första gången som vi körde luftkonditioneringen sedan vi flyttade till vårt hus i november. Det var nästan 30 grader varmt ute igår och temperaturen inomhus steg under dagen. Vi har haft ganska så svalt inomhus eftersom vi satt värmen på att inte gå igång förrän under 17 grader. Det låter kallt men har känts rätt så skönt. Vi har blivit vana vid svalt inomhusklimat så igår kändes det förstås varmt.

En annan sak som kändes konstigt i morse var att det var beckssvart när jag åkte till jobbet kl 6:30. Vi ställde nämligen om till sommartid igår, rekordtidigt. I Europa är det väl sista söndagen i mars som gäller som vanligt?

