Karen och jag såg denna svenska film i veckan. Jag var exalterad att kunna hitta en svensk film här i USA som var textad på engelska så att Karen också kunde se den. Jag vet inte riktigt varför just denna film blivit uppmärksammad här. Det är inte enligt mitt tycke någon speciellt bra film. I normala fall skulle jag aldrig ens ha plockat upp den från hyllan i videobutiken efter att ha läst att det var en ‘vampyr film’.

Min behållning av filmen var att se Sverige i 1982 och också handlingen rörande den pennalism som huvudpersonen utsattes för i skolan. Vampyr-delen av filmen ansåg jag vara på gränsen till störtlöjlig och jag tycker inte att filmen håller ihop i sin helhet med dessa två huvudteman i filmen, vampyr-temat och pennalism-temat. Om man hade gjort vampyr-temat till något av en verklighetsflykt som hände i pojkens fantasi när han blev mobbad av sina ‘klasskamrater’ (funkar inte riktigt att kalla någon som plågar den andre för ‘kamrat’), då hade detta tagit filmen till en helt annan nivå. Nu blev det mer eller mindre två olika handlingar som endast hängde ihop på ett ytligt plan.

Intressantast var dock att få en återblick in i Sverige i början på 80-talet med som regissören berättade om i extramaterialet, ett Sverige på gränsen till järnridån med en liten förort där centrum endast består av Försäkringskassan och Coop-butiken. Det är så lätt att glömma bort hur Sverige var för endast 25-30 år sedan. Men som sagt så var denna del av filmen endast en bi-handling men dock det som intresserade mig mest.

