Idag när vi skulle äta ute så ville Karen åka till en av sina favoritrestauranger Marketplace grill som ligger i Conway. Jag var inte så sugen på detta eftersom det är lördag kväll och jag kanske gärna vill ha en frozen margarita i baren i väntan på ett bord (får definitivt väntan på ett bord att gå mycket fortare) och dessutom vill jag gärna ha en öl till maten på lördagskvällen. Problemet är att Conway ligger i ett s.k ‘Dry County’ vilket innebär att ingen alkolhol får serveras på offentliga restauranger inom county gränsen. Inte heller finns det några liquor stores inom ett s.k ‘dry county’.

Detta är den största av alla stolligheter här i Arkansas. Merparten av denna delstats counties är faktiskt fortfarande ‘torra’ trots att det är mer än 75 år sedan alkoholförbudet avskaffades här i USA. Vi åkte till Marketplace grill i Conway och visst är maten bra på restaurangen men vi väntade i en halvtimma på ett bord (vilket kändes som en lång tid på denna torra restaurang) och visst tyckte jag att måltiden saknade lördagens guldkant eftersom vi drack cola till maten.

usa_dry_map-large
Karta som visar counties i vissa delstater som har ‘dry counties’, de i mörkt blått. I ljust blått visas counties som delvis är torra.

För mig som Svensk och Europe känns detta väldigt konstigt eftersom vi i Europa har en inställning till måltider där vin eller öl ses som en del av måltiden, i alla fall då vi vill göra det lite speciellt som under helgen. Hela denna historia med torra counties är också ett av de största hycklerier som jag sett här i USA. På county-gränserna ligger de största spritbutikerna eftersom det är där invånarna i ett torrt county åker för att handla sin öl, vin och sprit. Eftersom jag bor i ett ‘vått’ county så kan jag köpa öl och vin i livsmedelsbutiken men här i Arkansas måste man fortfarande åka till spritbutiken om man vill köpa whisky, vodka eller annan sprit. I en delstat som Kalifornien exempelvis så kan man däremot köpa allt inklusive sprit i den vanliga livsmedelsbutiken.

Hyckleriet blir desto värre när man betänker att ett ganska stort antal restauranger i exempelvis Conway drivs som ‘klubbar’ bara för att kunna servera alkohol. Så då får man lösa ett medlemskapskort och då kan man dricka öl eller vin till maten eller sprit också för den delen. Tyvärr så är Marketplace grill inte en sådan restaurang. Senaste gången vi besökte restaurangen så berättade dock servitrisen att de skulle öppna en restaurang i Little Rock men än så länge är det endast denna i Conway som finns tillgänglig för oss.

Jag undrar om inte omställningen till att bo i USA hade känts tristare om vi hade bott i ett s.k ‘dry county’. Som tur är så är dock Pulaski county där vi bor ett av de i minoriteten våta counties här i Arkansas.

