Jag gick med i Facebook för ett par veckor sedan. Egentligen gick jag med för 1 år sedan men var skeptisk och glömde helt enkelt bort det. För ett par veckor sedan så tog Karen dock upp Facebook och blev helt faschinerad och jag tänkte att jag skulle prova på det också. Har hittat en hel del gamla vänner som jag inte sett på ett tag men det verkar som att min största bekantskapskrets fortfarande är som jag var för två veckor sedan, skeptiska och ännu inte medlemmar.

Hur som helst så kan man ju där posta bilder o.s.v och en ölguru som jag är lite bekant med hade postat bilder från hans besök på en pub i Pilsen i Tjeckien. På Facebook så kan man ju lämna kommentarer till bilder och jag tänkte då berätta för denna ölguru om en historia från mitt första besök i Tjeckien 1990, eller Tjeckoslovakien som det hette på den tiden. Jag tyckte dock att historien i sig förtjänar en plats på min blogg och inte bara en kommentar på en bild på Facebook. Nåväl, så här var det.

När jag och min systerson beslutade oss för att resa med bil ned till Tjeckoslovakien 1990 så fanns det fortfarande väldigt lite utländska öl att köpa på Systembolaget. Det enda Tjeckiska ölet vid den här tiden var Pilsner Urquell vilket i sig är en klassiker även om kvaliten har blivit urvattnad efter östblockets upplösning och marknadsekonomi och ölindustri tagit över öl-hantverket som rådde då.

Jag har en vän i ölklubben som vid den tiden ofta reste till Tjeckoslovakien i helt andra ärenden än öl (inget olagligt, han var orienterare vilket är en stor sport i Tjeckoslovakien, Sverige och en liten del av Polen). Min vän berättade alltid efter sina besök till Tjeckoslovakien om hur gott Prazdroj var (eller Plzeňský Prazdroj som är det korrekta namnet). Jag frågade honom om det var lika bra som Pilsner Urquell och han berättade att det var mycket bättre (vi kivas fortfarande om riktigheten i detta än idag). Det skulle bli trevligt att prova något som var bättre än Pilsner Urquell tyckte vi för Pilsner Urquell var vid den här tiden förmodligen den bästa ölet man kunde köpa i Sverige.

pilsnerurquell
Pilsner Urquell bild lånad från Wikipedia

När vi var på plats i Prag och satte oss vid vår första pub för att dricka öl så var det just Prazdroj som serverades. Jättegott tyckte vi och kanske var det faktiskt t.o.m bättre än självaste Pilsner Urquell. Vi fortsatte våra pubrundor gladeligen under den vecka vi tillbringade nere i Prag och överallt med några få undantag så var det Prazdroj, Prazdroj och åter Prazdroj som pubarna serverade, dock såg vi aldrig till Pilsner Urquell någonstans. Det var dock själva fanken tänkte vi att vi har åkt ända från Sverige för att prova Pilsner Urquell på plats och inte en enda pub i Prag serverade detta. Vad göra?

Frustrerade över situationen beslutade vi oss en dag för att åka till Pilsen där Pilsner Urquell tillverkas (tyvärr besökte vi aldrig bryggeriet men det är en helt annan historia som jag får berätta i ett annat blogginlägg). Väl framme i Pilsen stegade vi in på en pub för att äntligen få njuta en Pilsner Urquell på plats i dess egen hemstad. Döm om vår förvåning när servitrisen kommer in med Prazdroj. Vi kände oss nästan som i dolda kameran. Vi gick till en annan pub som just då var under renovering, dock öppen. I det gamla Tjeckoslovakien så stängde man inte en pub när man renoverade den utan hängde endast upp en presenning mellan den halva av puben som var i drift och den som var under renovering (det kanske man gör fortfarande). Där fick vi uppleva hur man använde alla möjliga högljudda verktyg endast meter från vårt bord vilket gjorde det i princip omöjligt att föra en konversation. En äldre herre som avnjöt sin öl precis bredvid presenningen blev dränkt i gnistor när man började köra en skärmaskin på andra sidan presenningen. Han fortsatte dock stillsamt att läsa sin tidning men täckte dock över sin öl med ett glasunderlägg när eldsgnistorna blev för intensiva. Jag tyckte det sa ganska mycket om detta tappra folk. Ölet som serverades här var…Prazdroj igen.

Vi kände oss modstulna och beslutade oss för att besöka en sista pub i Pilsen före hemresan. Vi stegade in och den här gången ville vi försäkra oss om att få Pilsner Urquell så innan vi satte oss ned frågade vi om de serverade Pilsner Urquell. Jodå, det försäkrade servitrisen oss och vi beställde två glas Pilsner Urquell. När servitrisen kom tillbaks med våra öl så såg jag till min förvåning att det stod Prazdroj på glasen. Jag meddelade nästan upprört att vi hade beställt Pilsner Urquell. “Ja men det är ju det som ni har fått“, sa servitrisen förvånat. Jag sa skeptiskt att; “Men inte serverar ni väl Pilsner Urquell i ett Prazdroj glas“. Servitrisen log och förklarade; “Prazdroj är namnet på Pilsner Urquell i Tjeckoslovakien, när vi exporterar det utomlands så kallas det dock för Pilsner Urquell” 🙂

