Denna härliga tid när man alltid har garanterat 4 dagar ledigt minst, i Sverige i alla fall. Det känns trist när helger försvinner på detta sätt som här i USA eftersom man inte är ledig från jobbet. Förra året var första gången i hela mitt liv som jag jobbade på en Långfredag. I år slipper jag men endast pga att detta är den vecka som jag i alla fall skall vara ledig på fredagen.

Det är konstigt i USA att man får ledigt på Julafton och Juldagen men inte på andra Kristna helger. Motiveringen håller inte riktigt, den som säger att USA officiellt är religions neutralt och därför får man inte ledigt på de helger som man i de flesta länder i Europa anser som officiella (kristna) helger. Detta trots att de flesta länder i Europa och i synnerhet Sverige inte kan anses som speciellt religiöst kristna längre.

jesus-christ-superstar-1974-film-soundtrack

Jag saknar avbrottet i vardagen som alla (kristna) helger i Sverige innebar, när ALLA är lediga. Kanske kommer det att förändras för hur skall man motivera denna generösa ledighet från arbetet när de flesta svenskar inte längre räknar sig som kristna? Ett första steg mot detta togs när Annandag Pingst avvecklades som helgdag för att Nationaldagen skulle kunna bli helgdag (snålt). Men vad skall man hitta på i framtiden om man skall ersätta de kristna helgerna i Sverige?

Var glada Svenskar så länge ni kan njuta av dessa helger. Men tänker man någonsin efter varför man får så många dagar ledigt (förutom den långa semestern) per år?

easter09

Glad Påsk

