Påsken är över för länge sedan för oss amerikaner. Inte för att man märker så mycket av den i vardagen här i USA. De flesta är inte lediga något extra runt påsk. Själv var jag ledig på Långfredagen men endast pga att det var min ordinarie Fredag att vara ledig. Karen jobbade dock. Igår Måndag var en vanlig arbetsdag för oss båda, ingen ‘second day easter’ alltså för vår del.

memphis_skyline_from_the_air

Trots detta så var det en bra helg. I Lördags beslutade vi oss spontant för att åka till Memphis, Tennessee. Det är en bilresa på ca 2 timmar och 15 minuter. Vi hade tänkt att tillbringa en del av dagen i downtown Memphis där jag inte har varit sedan 2002. Vi stannade dock i Germantown mest hela dagen shoppandes och avslutade kvällen på en trevlig restaurang kallad Bahama Breeze. Det är lite märkligt att när jag reser till en annan stad så känner jag att det är lättare att handla saker man inte skulle ha handlat om man varit hemmavid. Jag köpte en tempurkudde och ett par tempurtofflor på Brookstone, en affär som endast säljer ‘lyx-artiklar’. Jag tyckte dock att det kändes motiverat eftersom jag trodde att kudden skulle hjälpa mot min snarkning som Karen alltid klagar på. Tofflorna var oerhört sköna och jag har inte ångrat något av dessa köp även om tempur-produkter är svindyra.

comfortslippers_310x310

Tofflor ja. Innan jag fyllde 40 vet jag inte ens om jag hade några. Tyckte det var lite töntigt nästan fjolligt. Sedan jag börjat använda tofflor eller inneskor så kan jag dock inte vara utan dem. Gör åtminstone av med 2 par per år numer. Hur märkligt det kan bli. Kudden var oerhört skön men enligt Karen så hjälper den inte mot den påstådda snarkningen.

Sedan köpte jag alla säsonger utav tv-serien ALF som är en favorit från 80-talet. Jag arrangerade t.o.m ALF-aftnar hemma hos mig på 80-talet då jag och andra ALF-fans avnjöt varje avsnitt med tillhörande diskussion efteråt. Skall bli intressant att se hur jag tycker serien håller så här 20 år senare.

alf

Köpte även lite böcker som jag tyckte var ett fynd men det tycker jag alltid när jag går in i en bokhandel här i USA men det beror på att jag fortfarande inte riktigt kopplar dollarn till vad den egentligen kostar. Därför tycker jag att en bok för $8 är otroligt billig även om jag kanske inte skulle ha tyckt att en bok för 70 kronor skulle ha känts lika billig. Samma sak när vi äter ute som i lördags. $60 verkar ju inte så farligt men när man betänker att det motsvarar 500 kronor så skulle jag tyckt detta vara mycket dyrare.

Sedan på söndagen gick vi till Påskmässa i Christ the King tillsammans med Lauren, lilla Brooke och svärmor. Helgen gick fort men det var en bra och trevlig helg. Nu väntar långvecka för mig eftersom jag jobbar Fredag denna veckan.

Eftersom vi faktiskt anställer på min myndighet i denna djupa lågkonjunktur så gjorde vi ett antal intervjuer idag. Det känns sorgligt att se människor som har blivit avskedade från sina högt betalda jobb på privata företag och som nu kommer och söker jobb på en statlig myndighet. Jag förstår hur det måste kännas för dessa människor men samtidigt så förbarmar sig ingen över en arbetslös i detta land. Ingen evig och generös a-kassa finns a la Svenska mått (ja den Svenska a-kassan är generös jämfört med vad som väntar en arbetslös i USA). Förlorar man jobbet här så förlorar man allt, hus, bil (betyder allt för en amerikan eftersom man inte kan använda allmänna kommunikations möjligheter som i Europa), möjligheten att få läkarvård om man blir sjuk (detta är en av huvudanledningarna till att många jobbar EFTER de fått pension).

Jag har dock än en gång fått bekräftat vilket lyckosamt val jag gjorde när jag tackade nej till det välbetalda jobbet på det privata företaget 2007 och tog det mindre välbetalda jobbet för delstaten. En av de personer som jag intervjuade idag berättade att hela hennes avdelning på 20 personer hade fått gå från hennes f.d företag. I år skall vi anställa 20 personer på vårt departement. Jag trivs också förträffligt med mitt jobb. Aldrig en gång har jag ångrat det svåra beslut som jag tog i Augusti 2007.

