Förra veckan när vi var i Memphis åt vi en god pastarätt på en restaurang som hette Bahama Breeze. Jag försökte kopiera denna rätt hemma och tycker att resultatet blev riktigt bra. Så här gjorde jag:

Jamaican Jerk seasoned chicken

Jag grillade först kycklingfileer som jag penslade med kryddblandningen (Jamaican Jerk seasoning) utrörd i lite olivolja.

Sedan kokade jag sparris i en vid kastrull med lättsaltat vatten. Man lägger i sparrisen och låter den koka upp med vattnet. När vattnet kokar sänker man värmen och sjuder sparrisen i 8 minuter. Jag skar upp sparrisen efter den hade kokat men erfarenheten från detta säger att det nog är bättre att skära sparrisen innan kokningen. Jag tror att det är lättare. (Dela sparrisen i 3-4 bitar per sparrisstång.)

Klyv ett antal gula lökar i små bitar, man behöver inte hacka sönder den. Fräs löken i smör i en stekpanna medan du skivar upp ca 10 st färska champinjoner. När löken är mjuk, stjälp över den i en kastrull och stek sedan champinjonerna i stekpannan. Medan du gör detta så är det en god ide att ha satt på pastavattnet så att det har kokat upp vid det här laget. Stjälp över champinjonerna i kastrullen med löken och tillsätt även sparrisen när den har kokat klart. Slå sedan på ca 4 dl vispgrädde och låt koka upp. Skär kyckligfileerna i små trevliga bitar som sedan tillsätts i kastrullen. Smaka av och tillsätt mer kryddor efter behag. Låt all koka upp och sedan sjuda medan pastan kokar klart. Fjärilspasta tycker jag passar bäst till denna rätt men det är valfritt. När pastan är färdigkokt, slå upp den på tallrikarna, sprid lite riven parmesan över den heta pastan så att den hinner smälta lite innan du tillsätter såsen från kastrullen.

Jag har medvetet inte angett några exakta mått eftersom jag sällan lagar mat på detta sättet. Ofta får jag en ide när jag äter en rätt på en restaurang om hur den skall lagas och gör sedan något som liknar detta. Det blir ibland att jag tillsätter extra ingredienser eller byter ut vissa ingredienser. Det är det som är roligast med matlagning och jag har nästan aldrig misslyckats med en rätt.

