Idag firar Karen och jag ett jubileum. Det är idag exakt 10 år sedan vi första gången möttes på internet. Lördagen den 1:a maj 1999 loggade jag in på ett ‘German chatroom’ samtidigt som Karen.

mscomicchatt1
Ett exempel hämtat från Wikipedia hur Microsoft Comic chatt såg ut

Jag hade endast varit i chattrum i ca 2 veckor eftersom jag dessförinnan hade tyckt att det verkade lite fånigt. Jag läste dock en artikel i en datortidning om ‘Microsoft comic chat’ som var ett chattprogram där man virtuellt klev in i en serietidning, valde en seriefigur som representerade sig själv och sedan vandrade man omkring i serielandskapet och pratade med andra seriefigurer. Eftersom serier alltid har intresserat mig ville jag givetvis prova detta. Jag har alltid också tyckt det är intressantare att prata med människor från andra länder och kulturer och det var väl därför som jag hamnade i ett tyskt chattrum.

1999

Karen hade precis köpt sin nya hemdator och en vän till henne visade hur man kunde använda chattrum. Så ramlade vi på varandra. Jag tyckte det verkade intressant att prata med någon från Little Rock, Arkansas eftersom vid den tiden, 1999 så var Bill Clinton President i USA . Inte insåg någon av oss vid den tidpunkten hur detta möte skulle förändra våra liv för all framtid.

