Igår kväll beslutade Karen och jag oss för att besöka den nya Tjeckiska restaurang som öppnat i Little Rock. Vad jag vet har vi aldrig haft en Tjeckisk restaurang här och jag var väldigt nyfiken på hur den skulle vara eftersom jag med saknad minns mina trevliga resor till Tjeckien på 90-talet. Vi beställde en förrätt som var något som liknade svenska rårakor med någon slags vitlökskryddad gräddfil på toppen. Normalt sätt så älskar jag rårakor och liknande men kocken hade strimlat potatisen så fint att det inte blev så krispigt gott som det brukar vara. Jag vet inte om det är den Tjeckiska varianten av rårakor eller om kocken hade missförstått detta. Sedan beställde Karen en potatisinbakad kycklingfile med vitlöks potatismos, (mycket potatis blev det för henne den kvällen), medan jag beställde en rätt som verkade väldigt typiskt Tjeckisk, ‘Porkshoulder’ med rödkål och ‘dumplings’ som det stod på matsedeln men jag visste att detta betydde knidliche. Mina knidliche var bra och det var längsedan jag provade dem. Rödkål är också ok med mig men den där grisskuldran smakade inte alls bra. Jag bad Karen som är MYCKET kräsnare än vad jag är med mat att smaka mitt kött och hon ramlade nästan av stolen. Tror det blir svårt att sälja in detta till Amerikanerna. Ägaren som var en äkta Tjeck kom upp till oss flera gånger och vi pratade länge med honom. Han var glad att träffa någon som inte bara har varit till Tjeckien flera gånger utan som också verkligen gillar Tjeckien. Jag hade inte hjärta att berätta för denna trevliga kille att maten inte var riktigt så bra som vi hoppats på. Även kocken kom upp och presenterade sig, en svart kille som förmodligen var från Arkansas men jag frågade artigt om han också var från Tjeckien vilket väckte visst nöje hos både honom och ägaren.

Pinnacle

Idag var den första gången på länge som solen lyste på min väg till jobbet. När jag körde över 430-bron över Arkansas river så låg dimman som mjölkgardiner över floden och Pinnacle mountain lekte tittut bakom dimmolnen. Jag har jobbat på ett mindre projekt för en av våra kretsdomstolar i Grant county och jag hade ett telefonmöte med min kund för att presentera slutresultatet. Jag bestämde dock spontant att vi nog istället borde träffas så jag begav mig för att checka ut en bil från departementet. Det visade sig att många hade beslutat sig för att resa idag så alla bilar var utcheckade, det enda som fanns kvar var Högsta domstolens polisbil. Jag kände mig lite tveksam inför detta eftersom jag inte hade en aning om vad det innebar. Det visade sig dock vara en fullständigt civil vit bil men en GMC Acadia som var otroligt skön och bekväm att köra. Jag njöt över att köra den suveräna motorvägen från Little Rock ner till Sheridan i Grant county. Landskapet jag passerade med gröna träd och fält skulle lika gärna ha kunnat vara Södermanland på den finaste sommardagen i Sverige. Jag tänkte att livet kan inte vara så mycket bättre än så här.

Väl framme vid domstolen gick jag igenom vad jag utvecklat för vår kund som var otroligt tacksam och glad över slutresultatet. Jag hade förväntat mig att man skulle vara nöjd med mitt jobb men jag fick det bekräftat med råge. Min resa hem var ännu bättre och jag var nästan besviken när jag såg Little Rocks skyline torna upp sig för det betydde att min sköna spontana resa var över.

Littlerockskyline

Imorgon Fredag är jag ledig så för mig är ikväll ‘fredagkväll’. Detta var en väldigt fin dag, jag tror att något så enkelt som att solen sken för första gången på flera dagar på min vackra resa till jobbet fick mig att tänka att detta är en bra dag och allt kommer att gå bra och så blev det.

Dessutom så läste jag när jag kom tillbaks till kontoret att Sverige besegrade Tjeckien med 3-1 i Hockey-Vm. Som om jag inte hade sagt förut att detta var en verkligt bra dag. Nu hoppas jag bara att semifinalerna kommer att visas på tv här i USA.

