Karen överraskade mig igår med en ny Iphone. Jag har länge velat ha en men tyckt att månadskostnaden är för hög. Visserligen är inte telefonen i sig billig men det som gjort att jag avhållit mig är ändå de extra $30 per månad (eller nästan 250 kronor) som det kostar för att kunna ha fritt internet på den.

Laddaren till min gamla telefon gick dock sönder i början på veckan och Karen beslutade sig för att jag skulle få min födelsedagspresent i förväg. Det var en lycklig dag igår då jag stannade uppe sent för att utforska allting nytt på den nya telefonen. Egentligen är det ju fel att kalla den för en telefon för just telefonerandet brydde jag mig inte alls om att kolla upp igår och idag när jag fick mitt första samtal visste jag knappt hur jag skulle svara. Nej det är ju internet funktionerna som är roligast att utforska och alla applikationer som man kan ladda ned. Vissa av dem är gratis men de flesta kostar en eller ett par dollar. Det låter ju inte så mycket mer adderas förstås upp ju fler man laddar ned. GPS:en är väl en av de mest användbara funktionerna men även små andra applikationer som exempelvis listar bio-tider på olika biografer i vårt område är en enkel sak som gör tillvaron enklare.

IPhone
Bilden lånad från Wikipedia

Så idag åkte jag tillbaks till telefonaffären och köpte tillbehör för hälften av vad telefonen kostade. Inget onödigt men tillbehören är ju alltid dyra. Det känns kanonbra dock att ha tillgång till internet och e-post utan att alltid behöva starta datorn. Jag har en väldigt snäll fru så idag fick hon rosor och ett kort som tack för att hon gjorde gårdagen till julafton för mig.

