Jag kom till Sverige i Fredags. Klockan 11:25 landade mitt flyg enligt tabell på Arlanda. Efter många långa timmar på flygplatserna i Little Rock och Atlanta och ännu fler timmar i luften kändes det skönt att vara framme. Min syster och svåger hämtade mig på Arlanda för vidare hemfärd till deras hus i Torshälla. Vi stannade på legendariska ‘Ekolskrog’ där jag ätit många gånger i mitt liv, för lunch. Min syster och jag promenerade sedan upp till det ålderdomshem där min mamma flyttade in i februari. Det var förstås känslosamt för oss båda att träffas men min mamma verkade vara väldigt glad. Sedan så träffade jag min systerson och hans fru hemma hos min syster och svåger på kvällen där vi åt god grillad lax med hemgjord laxsås och potatis. Det är verkligen gott med ‘svensk’ mat igen.

La mig klockan 22:30 och somnade nästan omedelbart efter att ha varit vaken i över 35 timmar. Vaknade dock tyvärr kl 12:45 och kunde inte somna om förrän 5:00. Sov sedan till 9:00 innan frukost väntade. Till lunchtid kom min moster och morbror tillsammans med andra släktingar och vi kunde fika utomhus i trädgården. Även om det har varit regnigt till och från så har vädret hittills varit väldigt fint och skönt.

Monica från Högskolan som bartender

Monica från Högskolan som bartender

Sedan besökte vi alla min mor igen innan jag fick skjuts in till Eskilstuna för ett besök på Eskilstuna Ölkultur tillsammans med Janne från ölklubben och Monica som jobbar där som bartender men som jag var klasskompis med på högskolan.

Janne från Ölsällskapet Humulus Lupulus

Janne från Ölsällskapet Humulus Lupulus

Det var en fantastiskt trevlig kväll med många goda öl. Vi startade med en Fröslunda Tjeckisk, provade sedan det nya Eskilstuna 350-års jubileumsöl, sedan en Bälgviken Pale ale, Skogstorps IPA och Barva bitter, alla bryggda på plats i det som enligt Janne nu är Sveriges ENDA (?) bryggeri-pub.

Janne ger en gratislektion i ölkultur till två av sina kollegor från jobbet

Janne ger en gratislektion i ölkultur till två av sina kollegor från jobbet

Det var imponerande på alla sätt, ölen var väldigt bra och lokalen och människorna som kom dit var väldigt trevliga. Synd att de endast har öppet på fredagar och lördagar.

