En sak som slog mig under min Sverige vistelse är hur mycket priserna har gått upp sedan jag emmigrerade för 2,5 år sedan. Åttio kronor för en räksmörgås och en kopp kaffe på Amarant i lilla Torshälla, 70 kronor för att låsa in väskan på centralen i Stockholm, 70 kronor för en kvalitetsöl på puben, 180 kronor för hamburgare med pommes frites på en pubrestaurang, 60 kronor för att parkera i en landsortstad som Eskilstuna i 4 timmar. Fyrahundra kronor för 30 liter bensin vilket inte fyller upp tanken på knappast någon bil. Kanske har priserna gått upp här också men man tänker ju inte på det när man lever i vardagen och upplever prishöjningarna gradvis.

80 spänn för en räkmacka och en kopp kaffe på Amarant i lilla Torshälla, är det vettigt?

80 spänn för en räkmacka och en kopp kaffe på Amarant i lilla Torshälla, är det vettigt?

Vädret var ju däremot precis så fantastiskt bra som jag hade drömt om. Mellan hägg och syren var perfekt med undantag för någon regndag och två dagar när temperaturen steg till nästan 30 grader.

Syrenen hade blommat ut dagen innan jag åkte hem

Syrenen hade blommat ut dagen innan jag åkte hem

En annan liten egenhet som jag upptäckte som ‘besökare’ var hur fixerat allt verkligen är runt personnumret. T.o.m när man handlar i affären. Visst är jag medveten att utan Personnummer kan man inte göra mycket i Sverige som har med myndigheter att göra men jag har tidigare inte reflekterat över vilken betydelse det har när man använder kreditkort.

Först och främst så är s.k ‘pin-kod’ mycket vanligare i Sverige än i USA. Visst används det i USA men oftast inte om man har ett kreditkort, endast för bankkort som debiteras direkt på bankkontot. När jag skulle betala med mitt kreditkort i affärerna så var ‘default’ att jag skulle knappa in min pin-kod. När jag berättade att jag inte hade det för detta kortet så ville kassörskan se en identitetshandling vilket jag tycker är väldigt bra i Sverige jämfört med USA. I USA om någon kommer över din plånbok så kan de handla överallt om du har ett kreditkort. Nästan aldrig frågar man efter en identitetshandling som styrker att du verkligen är ägare till kreditkortet.

Det var dock när jag i Sverige blev anmodad att visa min legitimation i en affär som det blev svårt. Jag visade mitt körkort som är utfärdat av delstaten Arkansas. Expediterna började leta efter (svenskt) personnummer på mitt Amerikanska körkort vilket det givetvis inte har. När jag förklarade att det var en utländskt identitetshandling och att de inte kunde räkna med att hitta ett Svenskt personnummer på ett körkort som är utfärdat i USA så såg de uppriktigt snopna ut och frågade ibland om vi verkligen inte har (svenskt) personnummer i USA. Jag försökte förklara att det viktigaste är ju faktiskt inte vad de skriver på kvittot de behåller utan att matcha mitt namn på kreditkortet med det som står på mitt Amerikanska körkort och också matcha mitt ansikte med bilden på körkortet. Om de har gjort detta kan de skriva vad fan som helst på kvittot, känd eller födelsedatum etc. Det är ju inte det som är det viktigaste utan identifieringen.

Jag var faktiskt uppriktigt sagt förvånad över att så många kassörskor på allvar förväntade sig att hitta ett svenskt personnummer på en utländsk identitetshandling. Ganska ofta får ju Amerikanerna klä skott för att de anses dumma när de tror att som saker fungerar i USA så förväntar de sig att det skall vara även utomlands men här såg jag den motsatta situationen som är precis lika dum.

När jag träffade några kompisar till en kompis en pubkväll i Stockholm så kom vi också in på detta om hur ‘dumma’ Amerikaner i allmänhet är eller rättare sagt en av kompisens kompisar tog upp detta att Amerikaner inte kan räkna upp mer än 3-4 länder i Europa. Jag kontrade med att fråga hur många Amerikanska delstater det där snillet kunde räkna upp men han svarade att det skulle vara motsvarande att fråga en Amerikan om Svenska landskap. Givetvis håller jag inte med eftersom Amerikanska delstater befolkningsmässigt och till ytan är mer liknande länder i Europa än Svenska landskap. Jag tycker nog också att man skall fundera lite i Sverige på om man anser sig vara så mycket mera kunnig än Amerikanen i geografi som man oftast anser sig vara.

Innan jag skulle flytta hit skickade jag ett mejl till mina kompisar på jobbet med en länk till en artikel om Arkansas och Little Rock på Wikipedia. Några av mina arbetskamrater sade efter de hade tittat på en kartbild som jag skickat att Arkansas låg precis i mitten av USA. Den bild jag hade skickat hade Pulaski County, där jag bor markerat i rött precis i mitten av Arkansas. Jag sa då att Arkansas är en av sydstaterna och ligger ganska långt söderut men mycket närmare östkusten än västkusten. Nej, sa de bestämt, Arkansas ligger precis i mitten av USA. Det var först lite senare jag insåg att de hade tittat på kartan av Arkansas och trott att det var USA och att det i rött utmärkta delen var Arkansas i USA medan det i själva verket var Pulaski County. Jag tycker detta tar hål på myten om att Amerikaner är korkade som inte kan placera länder i Europa rätt på kartan när inte ens utbildade Svenskar kan se skillnad på USA och Arkansas på en kartbild 🙂

Arkansas med Pulaski County i rött men uppenbarligen missuppfattades detta som USA med Arkansas i rött :-)

Arkansas med Pulaski County i rött men uppenbarligen missuppfattades detta som USA med Arkansas i rött 🙂

