Så är jag redan inne i min fjärde arbetsvecka efter Sverige resan. Inte har det blivit mycket bloggande heller. Kvällen när jag kom tillbaks till Arkansas var det 25 grader ute och ingen luftfuktighet. Underbart väder alltså som vi tyvärr inte får så mycket av den här tiden på året.

Det har i stället varit ovanligt varmt så här tidigt på året. I sena Juli och Augusti så är det normalt att temperaturen kryper över 40 graders sträcket och ligger någonstans mellan 40 och 45. Men så tidigt i Juni som vi nådde över 40 grader som i år har jag inte tidigare upplevt i Arkansas. Våra fina gräsmattor börjar nu få bruna brända fläckar trots att vi försökt att vattna så mycket vi hunnit med.

I den här typen av klimat så är det förstås otänktbart att leva utan luftkonditionering så det är tur att vi har det överallt annars skulle livet här vara outhärdligt. Jag lider inte alls av värmen här på samma sätt som i Sverige när det blir 30 grader varmt där. Det är inte själva värmen som sådan som jag tycker är besvärande i Sverige utan just det faktumet att man aldrig kan känna svalka.

Här i Arkansas så har jag inget emot att ta en promenad i 40 graders värme eller sitta utomhus ett tag eftersom jag vet att jag är bara steg från det svala inomhusklimatet. Nu har vi fått mer humant väder och idag skall den högsta temperaturen endast bli 35 grader vilket inte alls är illa.

Jag tänker på hur folk levde här hundratals år innan luftkonditioneringen var uppfunnen och det bevisar ju förstås att det är möjligt. Speciellt behagligt kan det dock inte ha varit.

Nu börjar de flesta svenskar gå på semester eller åtminstone räkna ner dagarna till semester. Detta är ju en okänd företeelse för Amerikaner eftersom man inte har varken möjlighet eller tradition att ta ledigt flera veckor in Juli / Augusti. Det var en speciell känsla när man fick på långsemester i Sverige. Nästan lite grann samma känsla som när sommarlovet började när man gick i skolan. Jag kan fortfarande minnas känslan av förväntan, lättnad och nästan en slags ödesmättad stämning. Visst saknar jag detta.

