När Karen och jag gifte oss fick hon på något viss nys om att det var en svensk tradition att ge en s.k ‘morgongåva’ till bruden, morgonen efter bröllopsdagen. Anledningen till denna s.k ‘morgongåva’ kan vi kanske kan föreställa oss när vi tänker tillbaka på gamla tider då män och kvinnor inte var lika jämlika som idag. Hursomhelst så visste Karen att jag skulle ge henne en ‘dyrbar’ gåva (jag berättade inte detta) och hon ville göra något likadant för mig vilket enligt traditionen i Sverige inte var nödvändigt.

Karen gav mig en guldklocka vars baksida är graverad med dagen för vårt bröllop och en privat hälsning från henne. Jag brukar ofta ta av mig klockan och titta på graveringen på baksidan och dess budskap som betyder mycket för mig.

Nu efter 5 år så gav slutligen batteriet upp i min klocka och jag behövde byta det. Jag frågade Karen var hon rekommenderade att göra detta och hon tyckte att WalMart var ett bra alternativ. Således tog jag min klocka till WalMart här i Maumelle och gick till avdelningen som handhar smycken och klockor. En liten tjej före mig frågade den kvinna som jobbade om de gjorde håltagning i öron, vilket man faktiskt kan få gjort hos WalMart men uppenbarligen kunde man inte få det gjort av ‘Candy’ som jobbade i smyckesavdelningen i Maumelle. Jag önskar att hon hade gjort samma bedömning om sin inkompetens avseende byta batteri i en klocka.

Men tyvärr, efter det jag hade frågat om de byter batterier i klockor så sa hon, Javisst och därefter började hon karva med en skarp kniv på baksidan av min klocka. Efter 7-8 försök utan att lyckas få bort baksidan så bad jag henne att få tillbaks klockan. Jag tittade på baksidan och den fina inskriptionen som min fru hade satt på klockan var nu full av fula repmärken som ‘Candy’ hade tillfogat med sitt vassa föremål.

Jag är inte en hetlevrad person men när jag såg detta så sa jag att hon hade förstört den fina inskriptionen som min fru gett mig på vår bröllopsdag. Jag var chockad när hon svarade att repmärkena var där redan från början vilket är en skär lögn eftersom jag aldrig bytt batteri i klockan sedan Karen köpte den för 5 år sedan. Jag sa att hon var en ‘damn liar’ om hon hävdade detta.

Jag inser dock mitt eget fel i detta. Jag ‘visste’ redan att WalMart inte har utbildad och kompetent personal. Bara stackars människor som inte kan livnära sig på ett professionellt arbete. Trots detta anförtrodde jag dem med något som var mig kärt. Jag gör inte om misstaget.

Min morgongåva till Karen var ett par guldörhängen med diamanter, samma diamanter infattade i en fattning identisk med diamantringen som blev hennes vigselring. Som tur är behöver de inga batterier.

