Jag funderar ibland på om jag som svensk här i USA gör människor arga för att jag förmodligen ganska ofta jämför saker med Sverige. Jag trivs verkligen här i USA och betraktar inte min relation tillsammans med mina arbetskamrater som annorlunda jämfört med den jag hade med arbetskamrater i Sverige. Jag är dock en väldigt ärlig människa och det är enkelt att läsa mig, vad jag tycker i vissa sammanhang.

Jag vet ju inte vad de säger dock när jag inte är där. Kanske tycker de att jag är den där rättframma oartiga svensken, även om jag verkligen försöker att vara lika artig som alla är här.

Karen berättade för mig för ett tag sedan att hennes mamma hade sagt att jag ALLTID framhåller att Sverige är så mycket bättre än USA. Jag undrade vad detta kunde vara för jag är verkligen inte en person som skulle säga att Sverige alltid är bättre än USA, framförallt eftersom jag inte tycker så och jag är en ärlig människa.

Men det visade sig att jag vid ett tillfälle tillsammans med min svärmor hade sagt att jag inte tyckte om amerikanska pannkakor, att de var alldeles för smaklösa och stabbiga och inte alls lika goda som svenska pannkakor. Det var hela fallet som min svärmor lagt fram om min åsikt avseende Sveriges överlägsenhet över USA.

Nu funderar jag på om simpla saker som denna har diskuterats bland mina arbetskamrater.
Svenskt toalettpapper är så mycket bättre än amerikanskt (vilket det faktiskt är), svenskt rörmokeri är så mycket bättre än amerikanskt (vilket det faktiskt är), svenska hotdogs smakar så mycket mer än amerikanska (vilket de faktiskt gör). JA, den där Lars är en riktig amerika hatare.

