Så börjar det dra ihop sig till Halloween. Denna amerikanska tradition som för några år sedan även gjorde sitt intåg i Sverige. Jag kommer ihåg hur störande jag tyckte det var när vuxna svenskar började spöka ut sig och gå på Halloween-parties utklädda till både det ena och det andra. Mest störande tyckte jag det var för att det kolliderade eller förväxlades med den enda helgdagen vi har på det andra halvåret i Sverige, Alla Helgons dag. Tycker att Alla Helgons dag alltid har varit en trevlig och lågmäld högtid då man minns de som försvunnit ur våra jordiska liv och tycker inte att den vulgära Halloween traditionen har något gott att tillföra i Sverige.

Nu lever jag ju i en annan kultur och får ju till viss del anpassa mig efter detta så på lördag kommer Karens systerdotters lilla dotter samt Karens systerdotters väninna med sina barn, hit till oss i Maumelle för att terrorisera våra rika grannar och tigga om godis så att det inte blir bus. Så värst mycket bus lär väl inte lilla Brooke vara kapabel till vid 1,5 års ålder, i alla fall inte för våra grannar.

Jag har faktiskt anpassat mig så mycket att jag köpte en pumpa i veckan och vill gärna karva till den till en traditionell ‘Jackolantern’ som vi ställer på uppfarten. Karen ville karva en ‘tax’ i stället så jag antar att jag får åka och köpa en till pumpa så att vi kan karva ut två stycken.

Tax pumpa som Karen vill karva

Ikväll när jag tog en kvällspromenad i våra kvarter passerade jag ett hus där jag tycker man helt har ‘gått överbord’ (jag vet att det är ett amerikanskt uttryck) med sin utsmyckning inför Halloween. I trädgården finns en uppblåsbar vagn med kusk och hästar. Kusken är förstås ‘döden’ som ser ut som han i ‘Sjunde inseglet’. Vid infarten står sedan ett antal andra skräckfigurer i naturlig storlek (lika stora som jag, naturligt stora alltså 🙂 ) Sedan har denna granne ställt upp temporära vita staket för att likna detta vid en kyrkogård. Inne på ‘kyrkogården’ (kom ihåg att detta är alltså på husets framsida) har grannen rest 6 stycken gravstenar (i naturlig storlek, dock i plast) och framför varje gravsten har han klippt gräset så att det sticker upp som en nygrävd grav.

Jag tycker detta var något av det mest bisarra jag någonsin sätt och tappade nästan hakan första gången Karen och jag passerade huset på kvällspromenaden. Karen sa att det var ‘cute’ och jag tänkte att vem som helst i Sverige måste tycka att detta är helt absurt.

HalloweenNeighbor

Ikväll när jag promenerade tänkte jag på vad jag skulle skriva på bloggen och även ta en bild på detta spektakel men dels hann det bli mörkt tills dess jag kom fram och dels så var husägaren ute med gräsklipparen (han ville väl inte att hans fina gravar skulle växa igen), så det blev en mörk bild tagen från ganska långt avstånd.

Ja tänka sig vad de är konstiga här i Amerikatt.

