Mja, lite överdrivet kanske det är. Snarare så är han väl helt sönderslagen i bitar. Det hände på vår uppfart i tisdags kväll. Den jag pratar om är inte den RIKTIGA Jultomten alltså utan en lyktstolpe i form av en Jultomte med ett huvud som har glödlampor i sig. Karen köpte denna juldekoration till vår uppfart i lördags. Hon hade hittat den på Penneys för halva priset vilket fortfarande var $120. Karen ville veta vad jag tyckte men det lät som att hon redan hade bestämt sig när hon ringde och ville att jag också skulle komma till Penneys. Svärmor hade tittat på den också och tyckte den var underbar så vad skall jag säga när jag kommer för att ge mitt omdöme?

Denna 'Wasa'-tomte stod säkert INOMHUS

Eftersom min fru tyckte så mycket om den så sa jag att jag tyckte den var fin trots att det kanske inte var hela sanningen så hem åkte vi med en stor kartong som innehöll Jultomten och en idiotisk beskrivning skriven av en sadist i Kina som ville jävlas med blekansiktena där borta dit den gick på export. Den var inte svår att sätta ihop ifall man inte hade följt beskrivningen men med denna som var skriven i omvänd ordning (Ja visst ja, Kina ligger ju på andra sidan jorden så då blev det väl upp och ner) så var den omöjlig att montera.

Efter en timma insåg jag att jag skulle skita i beskrivningen och improvisera och då fick jag ihop den på en kvart. Jultomten blev dock inte långlivad. I tisdags kväll blåste det litet. Inget onormalt för Arkansas och på morgonen så låg han alltså där med fejan i betongen, sönderslagen och fin. Hade han inte brutit båda plastarmarna också i fallet så hade vi helt sonika packat ned honom i kartongen igen och kört tillbaks honom till Penneys och sagt att vi ångrat oss men nu kändes det lite som att tänja på sanningen eftersom det enda som var helt på honom var den alldeles för lätta foten och järnstolpen som gick mellan foten och huvudet. En felkonstruktion alltså, något som är 6 fot högt måste ju ha en tyngre fot om den skall stå utomhus annars går det ju som för Wasa skeppet.

Utomhus blev han dock inte långlivad

Vi har inte lämnat tillbaka honom än men jag har inga problem att hävda att vi vill ha pengarna tillbaka eftersom konstruktionen var defekt. Innan ni tror att jag är en snål skurk så skall jag bara tala om att jag skulle självklart aldrig ha gjort detta om vi exempelvis hade backat på honom eller tappat honom i marken. Men om han inte klarar 4 nätter i Arkansas så skulle han aldrig ha satt sin alldeles för lätta fot i denna delstat.

Lite lättad känner jag mig dock att han inte blev långlivad i familjen för jag tyckte aldrig riktigt om honom.

