För att få uppleva åtminstone lite Lucia stämning så bakade jag saffrans bullar och en saffrans kaka efter nya recept som jag provade för första gången. Resultatet blev MYCKET lyckat tycker jag själv även om Amerikaner inte är vana vid smaken på saffran och därför inte uppskattade det lika mycket som jag. Chokladkakan men saffran kan jag dock enkelt göra i en icke-saffrans variant vilket blir betydligt billigare eftersom jag tror att saffran är MYCKET dyrare här än i Sverige (om inte priset i Sverige har gått upp dramatiskt sedan jag flyttade). För 1 gram saffran betalade jag $13 vilket är 92,50SEK eller 46,25 per 0,5 grams kuvert som det säljs i Sverige.

Tredje advent och Lucia på samma dag.

Saffransbullarna blev mycket godare än jag någonsin gjort dem men man får improvisera en hel del här eftersom samma råvaror som man använder i Sverige är det svårt att få tag på här. Vaniljssocker finns inte i USA men istället använde jag en form av flytande vanilj smaksättare. Torrjäst är det enda som existerar så långt jag har sett men det är inget stort problem. Kesella däremot finns inte här och det har ju blivit väldigt vanligt i saffransbullar för att de inte skall bli så torra.

Hälsosamt svenskt kaffebröd

Jag är ingen frekvent bagare, det blir kanske 1-2 gånger per år som jag ger mig på det och det kanske är därför som jag tycker det är så mycket svårare än matlagning. Jag blev dock väldigt positivt överraskad av resultatet för detta var de bästa saffransbullar som jag någonsin ätit. I stället för Kesella använde jag Keso (eller “Cottage cheese” som det heter här) och när degen jäste så såg det lite skumt ut för de små kornen i Keson ville inte blanda sig med övriga ingredienser utan flöt liksom ovanpå degen. Speciellt blev det tydligt när degen jäste och kesokornen poppade upp på ytan. Därav märktes det dock inget efter det att Saffransbullarna hade gräddats. Då hade Keso-kornen försvunnit (smält?) och bullarna såg helt likadana ut som ‘vanliga’ saffransbullar, förutom fyllningen förstås.

Jag tror det var fyllningen också som bidrog till att göra dem så goda för mindre ‘torra saffransbullar’ än så här kan det inte bli. Jag blandande hackad mandel med smör, kanel och kardemumma till en fyllning som jag tryckte ned i mitten på bullen. Jag är inte speciellt förtjust i kaffebröd men detta var något av det bästa som jag ätit (har jag redan sagt det?)

Chokladkakan med saffransglasyr hade mörk choklad med valnötter i botten och vit choklad med saffran på toppen

Choklad/saffranskakan hade en väldigt distinkt smak av saffran och det var nog för mycket om jag skall vara ärlig. Jag använde ett helt gram till glasyren och det var nog att överdriva. Själv älskar jag smaken av saffran så jag tyckte det var kanongott men för Amerikaner som inte är vana vid smaken skulle nog 0,5 gram eller t.o.m 0,25 gram ha varit tillräckligt. Denna chokladkaka var superenkel att fixa och jag kommer att göra en ny variant där jag utesluter saffran helt eftersom Amerikanerna som testade den, skrapade av glasyren.

