Den här vintern har startat riktigt kallt här i Arkansas. Redan November var kallare än vanligt med flera dagar då temperaturen sjönk ner mot noll på kvällen/morgonen. Idag hade vi redan vår första ‘inclement weather policy’. För oss som är delstats anställda betydde det att vi inte behöver infinna oss förrän kl 10:00 på morgonen. Kommer man 10:05 så får man dock ta ledigt 2 timmar och 5 minuter, om man har en chef som följer reglerna. Det är Guvernören som i så fall deklarerar ‘inclement weather policy’ för vår del och man får försöka kolla upp själv om så har skett om man misstänker att det kan hända.

Tur att vi har garage, åtminstone hemma

Normalt sett börjar jag redan kl 07:00 och en dag som idag så deklarerades ‘inclement weather policy’ inte förrän kl 6:48. Då är jag endast minuter från min arbetsplats i vanliga fall. Nu under Januari så frångår vi dock vårt normala schema (där jag jobbar 9 timmar per dag och är ledig varannan fredag) pga alla projekt som går ‘live’ i Januari och tack vare detta så tänkte jag inte vara på jobbet förrän kl 8:00 i morse. Det är ju dock inte mycket man kan göra (som att sova längre) när man inte vet om detta med ‘inclement weather policy’ i förväg så jag var mer eller mindre klar att åka till jobbet när jag fick veta att jag inte behövde vara där innan 10:00.

Jag väntade tills kl 8:00 så att det var ljust och klart innan jag åkte iväg. Det är ju en fördel när vägbanorna kan vara fläckvis hala, att man kan köra i dagsljus. Jag hade alltså 1 timme och 30 minuter till godo när jag kom in på kontoret i morse. En dag som denna så kan man också komma i jeans till jobbet pga ‘inclement weather policy’. Låter kanske lite konstigt för Svenskar men här i USA så får man inte ansvaret att klä sig som man vill på jobbet. Under normala förhållanden skall man infinna sig ‘business casual’ som det heter. Vissa företag ‘lyxar’ till det och låter sina anställda komma i jeans på fredagar, det kallas då ‘casual Friday’.

I morse var det minus 5 grader här och snöfallet i Centrala Arkansas var väldigt blygsamt. På torsdag förväntas vi dock få in betydligt mera snö samt låga temperaturer som man inte haft här på ’10-tals år’ som meterologen sa på tv i morse. Ned mot minus 15 grader kan det visst bli tror de. Blir det så och mycket snö så kan Guvernören (i vårt fall) eller företagsledare bestämma att arbetsplatserna håller helt stängt. I folkmun kallas det här för ‘a snowday’, en snödag helt enkelt. Låter nog lite lustigt för en Svensk som oftast upplever flera sådana dagar varje vinter.

