Förväntningarna är höga nu att vi kommer att få en rejäl snöstorm så att vi kan stanna hemma i stugvärmen i stället för att ge oss iväg till jobbet. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av väder men kanske är det för att jag är född och uppvuxen i Sverige. Vädret i Sverige är ju lika odramatiskt och blygsamt som Svenskarna.

Här i US and A och andra sidan så är vädret lika dramatiskt som en spännande västern film. Om det inte är tornados på våren och hösten så är det skyfall eller isregn som gör vägar ofarbara. Då kan man bara stanna inne och hoppas på bättre tider. Snö blir det inte så ofta eller mycket av så om vi nu skulle få det blir jag väldigt exalterad. Det är alltid lika roligt att se hundarna undra vad sjutton det där vita kalla är på marken.

Lustigt att vi nu också har en riktigt kall vinter för att vara Arkansas. Faktiskt skulle dessa temperaturer räknas som ‘riktigt’ kalla i Sverige också, i alla fall där jag kommer ifrån i Mälardalen. Men just nu så verkar Sverige ha det kallaste vädret på över 20 år samtidigt som vi har det kallaste vädret på 15 år. Det finns ju inget samband. Kall vädret i Sverige kommer ju in från Sibirien och vårt kalla väder är från norra Kanada. Två helt skilda kontinenter men det är ju närmare förstås mellan Sibirien och Kanada ju närmare man kommer norrut.

Vi hoppas på en snödag imorgon på samma sätt som jag läste om Knattarna i Kalle Anka som hoppades på en snödag när jag var liten. Då förstod jag ju inte varför de kunde stanna hemma från skolan om det snöade. Det förstår jag nu.

